آیا زن ناشزه می‌تواند درخواست طلاق کند؟

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مهم‌ترین تکالیف قانونی برای زنان که به موجب عقد نکاح ایجاد می‌شود، تمکین از شوهر است که این تمکین به‌صورت تمکین عام و تمکین خاص مفهوم پیدا می‌کند.
طلاق از طرف زن ناشزه

باتوجه به اهمیت تمکین زن در زندگی مشترک و پیش بینی چنین تکلیفی در قانون، این سوال مطرح می‌شود که آیا در صورت عدم تمکین و ناشزه بودن، باز هم زن می‌تواند از شوهرش جدا شود؟ یا اینکه عدم تمکین از طرف زن سبب از بین رفتن حق طلاق وی خواهد شد؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع طلاق از طرف زن ناشزه می‌پردازیم.

اگر زن تمکین نکند می‌تواند طلاق بگیرد؟

در پاسخ به این سوال باید بین موردی که زن با دلیل موجهی تمکین نمی‌کند یا اینکه بدون هیچ مانع قانونی از تمکین در برابر شوهر امتناع کرده و قصد طلاق گرفتن دارد تفاوت قایل شویم.

درصورتی‌که زن به دلایل موجهی هم‌چون ترس از ضرر بدنی از طرف شوهر، با او در یک منزل زندگی نکرده و عدم تمکین اتفاق افتاده است، نمی‌توان حق طلاق را به دلیل عدم تمکین از وی گرفت. چرا که زن به دلیل ایجاد عسر و حرج یا سختی غیر متعارف مرتکب عدم تمکین شده است. در واقع خود مرد اسباب عدم تمکین زن را فراهم کرده است.

طلاق از طرف زن

اما اگر عدم تمکین صرفا از روی لجبازی باشد و زن دلیل موجهی برای عدم تمکین خود نداشته باشد، دادگاه حکم بر طلاق زن صادر نمی‌کند. زن برای طلاق گرفتن باید از طریق طلاق توافقی یا طلاق خلع اقدام کند. در این شرایط باید رضایت شوهر را برای طلاق گرفتن به دست بیاورد. ولی هیچ‌گونه مجازاتی برای عدم تمکین زن در نظر گرفته نمی‌شود.

نکته مهم این است که زن همواره برای اینکه بتواند از شوهر خود طلاق بگیرد باید دلیل موجهی به دادگاه ارائه کند. مانند اینکه مرد نفقه نپردازد. زندگی مشترک با همسر خود را ترک کرده و غایب شده باشد. از شروط دوازده‌گانه ضمن عقد ازدواج تخطی کرده یا اینکه زن به موجب شرط ضمن عقد، حق طلاق به دست آورده باشد.

طلاق زن ناشزه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آیا گرفتن مهریه از خانواده شوهر امکان‌پذیر است؟  را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۱:۴۵ ق٫ظ

  2. رضایی

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۵:۱۳ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۹:۱۶ ق٫ظ

      ممنونم از همراهی شما

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ در ۶:۳۶ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …