شرایط ارث بردن پدر از فرزند

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به جرات می‌توان گفت که مهم‌ترین مساله مطرح شده پس از فوت یک شخص، بحث سهم‌الارث و نحوه تقسیم ارث میان وراث وی بوده که اتفاقا حجم زیادی از پرونده‌های مطرح شده در دستگاه قضایی به اختلافات مربوط به تقسیم ترکه اختصاص دارد.
ارث بردن پدر از فرزند

گاهی یک فرد، پیش از والدین خود فوت می‌کند، دراین‌صورت پدر و مادر از وی ارث خواهند برد. در چنین حالتی این سوال مطرح می‌شود که سهم‌الارث پدر متوفی به چه میزان است؟ همچنین وجود و عدم وجود کدام یک از خویشاوندان متوفی، میزان سهم‌الارث پدر را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟ در این نوشتار از مجله‌دلتا به ارث بردن پدر از فرزند می‌پردازیم.

 سهم‌الارث پدر در فرض وجود فرزند و نبود مادر

 سهم‌الارث پدر در حالت وجود یک دختر

فرض سهم‌الارث پدر در حالت وجود یک دختر در ماده ۹۰۸ قانون مدنی بیان شده است. « هرگاه پدر یا مادر متوفی یا هر دو ابوین او موجود باشند با یک دختر، فرض هر یک از پدر و مادر یک ششم ترکه و فرض دختر نصف آن خواهد بود. مابقی باید بین تمام وراث به نسبت فرض آن‌ها تقسیم شود. »

بنابراین، اگر فردی فوت کند و وراث او پدر و یک دختر او باشد، سهم‌الارث پدر یک ششم ترکه بوده و یک دوم ترکه نیز سهم‌الارث دختر وی خواهد بود. اکنون، اگر یک ششم و یک دوم را جمع کنیم، حاصل چهار ششم می‌شود. یعنی دو ششم از ترکه باقی می‌ماند. این باقی مانده ترکه میان پدر و دختر به نسبت سهم‌الارث آن‌ها تقسیم می‌گردد. بنابراین سهم‌الارث پدر به نسبت یک ششم افزایش خواهد یافت.

ارث بردن پدر

سهم‌الارث پدر در حالت وجود فرزند پسر

اگر فردی فوت شود و علاوه بر پدر وی، دارای یک یا چند فرزند پسر یا چند فرزند پسر و دختر نیز باشد، در این حالت، یک ششم ترکه ارث پدر بوده و بقیه ترکه سهم‌الارث فرزندان می‌شود. اگر به مطلب مرتبط با ارث علاقه دارید مطلب فقط در این شرایط خواهر و برادر ارث می‌برند را مطالعه کنید.

بنابراین در این حالت، سهم‌الارث پدر همان یک ششم خواهد بود. اکنون اگر تمام فرزندان پسر باشند، سهم‌الارث آن‌ها به تساوی میان آن‌ها تقسیم می‌شود. اگر فرزندان پسر و دختر با هم باشند، سهم فرزند پسر دو برابر فرزند دختر خواهد بود.

 ارث بردن از فرزند

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی مطلب، اثبات رابطه نامشروع از طریق اینستاگرام و واتساپ  را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ در ۷:۲۸ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …