لوستر ؛ منبع زیبایی و نور در دکوراسیون منزل

۰
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
نور کافی در محیط زندگی بسیار ضروری است و وظیفه تامین آن در محل خانه و کار به عهده طراحان دکوراسیون داخلی و به کمک لوستر و لامپ و سایر ملزومات انجام می گیرد.
لوستر آویزی

نورپردازی در منزل بسیار حائز اهمیت است، زیرا نه فقط بر زیبایی و شادابی محیط داخلی خانه یا محل کارتان می‌افزاید، بلکه روی سلامتی انسان به‌ویژه سلامتی روح و روان تاثیر به‌سزایی دارد. به‌همین خاطر توصیه می‌کنیم برای داشتن روحیه‌ای شاداب، به نورپردازی محل کار و زندگیان اهمیت دهید.  اگرچه هیچ نوری به اندازه نور طبیعی مناسب و خوب نیست اما درصورتی‌که معماری خانه شما به‌گونه‌ای است که نمی‌توانید از نور خورشید بهره‌مند شوید، نور محیط خود را از منابع دیگر مثل لوستر تامین کنید.

به گزارش اختصاصی مجله دلتا؛ لوسترها منابع نوری خوبی هستند که می‌تواند ضمن تامین نور خانه بر زیبایی دکوراسیون شما بیفزایند. اما محل نصب لوسترها کجا باشد تا بهترین راندمان تامین نور را برایمان به ارمغان بیاورند؟ در این مطلب برایتان نکات کوچک و کلیدی را بیان می‌کنیم تا از بیشترین میزان تابش نور بهره‌مند شوید. همینطور بهتر است بدانید که می‌خواهیم به صورت اختصاصی در مورد لوسترهایی که از سقف آویزان می‌شوند بپردازیم.

نگران سبک چیدمان خانه خود نباشید. این ایده‌ها هم برای دکوراسیون خانه‌های کلاسیک و سنتی، و هم برای خانه‌هایی که چیدمان مدرن و امروزی دارند، مناسب است. پس از شما دعوت می‌کنم با ما همراه شوید.

تابش نور بر قلب خانه

لوستر آشپزخانه

معروف است که آشپزخانه قلب خانه است و من به شخصه با این نظر کاملاً موافق هستم. به همین خاطر از نورپردازی آشپزخانه شروع می‌کنیم. صرف نظر از نورهایی که می‌توانید بالای سینک، گاز و کابینت‌ها تعبیه کنید، بهتر است یک نور مرکزی نیز داشته باشید. اینکه این منبع نوری را کجا تعبیه کنید مهم است. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم آن را بالای مکانی قرار دهید که بیشترین وقت خود را در آشپزخانه در آن نقطه سپری می‌کنید. مثل بالای میز غذاخوری یا میزی که حین پخت‌وپز از آن اسفاده می‌کنید. در تصویر بالا همین اتفاق رخ داده‌ است. لوسترها بالای میز غذاخوری تعبیه شده‌اند اما به جای یک منبع نور از چند لوستر استفاده شده است. این کار هم بر زیبایی دکوراسیون آشپزخانه می‌افزاید و هم با تعداد منبع نوری بیشتر، تمرکز را از یک نقطه به چند نقطه تقسیم می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم در چیدمان خانه خود از این روش استفاده کنید.

ashpaz khane لوستر ؛ منبع زیبایی و نور در دکوراسیون منزل

در عکس بالا نیز باز به جای استفاده از یک منبع نور از چند منبع نوری استفاده شده است و باز هم بالای میز غذاخوری. اما نکته بسیار جالب که باعث تشدید میزان نور می‌شود استفاده از حباب‌های فلزی است که خاصیت انعکاس نور دارند. شگردی که طراح از آن بهره گرفته است باعث می‌شود حباب همانند یک آینه عمل کند و نور را بسیار زیادتر کند. چرا شما این شیوه را امتحان نکنید؟

noor ashpaz khane لوستر ؛ منبع زیبایی و نور در دکوراسیون منزل

نور خود می‌تواند در حس گرما و سرمای فضا تاثیر بسیاری بگذارد؛ درست مثل رنگ. تصویر بالا به‌نظر من بسیار جالب است؛ زیرا با تفکیک منابع نور و دوبخش کردن لوسترها، دو فضای کاملاً متفاوت و با دو حس مختلف ایجاد کرده است. به‌بیان دیگر لوسترها کاری شبیه به دیوار انجام داده‌اند. به نظر شما جالب و خلاقانه نیست؟

loostre fantezi لوستر ؛ منبع زیبایی و نور در دکوراسیون منزل

تصویر بالا نیز نشان می‌دهد که از چند لوستر استفاده شده اما نکته شایان توجه این طراحی، استفاده از لوسترهای فانتزی و زیباست که با انتخاب رنگ مناسب همنشینی خوبی را با محیط ایجاد کرده است. پس توصیه می‌شود وقتی می‌خواهید لوستر انتخاب کنید، لوسترهای فانتزی را نیز از یاد نبرید.

ضیافتی به میزبانی نور

لوستر میز غذاخوری

از آشپرخانه خارج می‌شویم و به بخش بعدی خانه که اتفاقاً اهمیتش کمتر از آشپزخانه نیست می‌رویم: اتاق غذاخوری. البته با توجه به اینکه در خانه‌های کوچک شهری، معمولاً فضایی مجزا به عنوان اتاق غذاخوری درنظر گرفته نمی‌شود، شما می‌توانید با استفاده از نورپردازی این بخش را مجزا کنید. در تصویر بالا میز کنار پنجره قرار گرفته که بسیار هم مناسب است، به‌همین خاطر نیازی نیست از چند لوستر برای تامین نور استفاده شود.

lostre ziba لوستر ؛ منبع زیبایی و نور در دکوراسیون منزل

در این تصویر نیز تنها از یک لوستر استفاده شده است. زمانی که شما از یک منبع نوری استفاده می‌کنید تاکید بر آن نقطه بیشتر می‌شود. ایجاد نقطه کانونی در دکوراسیون بسیار مهم است. از طرفی به شکل لوستر هم توجه ویژه‌ای شده و  همسو با چیدمان خانه که مدرن است، از یک لوستر مدرن استفاده شده است.

chand loostr لوستر ؛ منبع زیبایی و نور در دکوراسیون منزل

باز هم برای تاکید و جدا کردن فضا از لوستر استفاده شده است. اگر می‌خواهید به جای یک لوستر، از چند تا استفاده کنید، توصیه می‌کنیم این لوسترها را طوری تعبیه کنید در سراسر میز نور یکسان بتابد تا نقطه کانونی خود میز باشد نه بخشی از آن.

همسانی شکل میز و لوستر

به تصویر بالا دقت کنید، برای یک میز گرد لوستر گرد انتخاب کرده‌اند. این ترفند ساده یعنی همسانی ظاهری بین میز و لوستر، باعث شده تا نقطه کانونی میز و لوستر بالای آن شود.

بخش بندی خانه با نور

تصویر بالا نیز یکی از طراحی‌های مورد علاقه من است چونکه در یک محیط کوچک و یک پارچه با استفاده از لوستر همسان، فضای خانه را به خوبی به سه قسمت مجزا: غذاخوری، نشمین و ورودی یا آستانه خانه، تقسیم کرده است و این ایده‌ای زیبا و خلاقانه است.

خوابی آسوده در بستری از نور

لوستر اتاق نوجوان

خواب راحت و خوب یکی از عوامل سلامتی و تندرستی است. به‌همین خاطر محل خواب باید طبق یکسری اصول آراسته شود در این میان نورپردازی اتاق خواب هم جایگاه خود را دارد. بهتر است کمی هم در این مورد بخوانیم. در تصویر بالا شما اتاق یک نوجوان را مشاهده می‌کنید. ازآنجا که نور اتاق از طریق پنجره کاملاً تامین می‌شود، طراح اتاق به آویزان کردن دو لوستر بسنده کرده است. به شما توصیه می‌کنیم که به رنگ‌های اتاق دقت کنید و ببینید که رنگ لوستر چگونه فضای سرد رنگ آبی را شکسته و گرمای خوبی به دکوراسیون داده است.

ijad noghte kanooni ba noor لوستر ؛ منبع زیبایی و نور در دکوراسیون منزل

در این اتاق خواب زیبا که بسیار مدرن و امروزی چیده شده است طراح یک لوستر بالای تخت آویزان کرده که باعث ایجاد نقطه کانونی روی تخت شده است. فرق ندارد که بخواهید میزغذا خوری را تبدیل به نقطه کانونی کنید یا تخت‌خواب را، فقط کافیست یک لوستر زیبا و متناسب بالای آن نصب کنید.

ایجاد گرمی با نور

نکته حائز اهمیت تصویر بالا این است که اتاق خواب کاملاً  گرم است و رنگ لوستر و نوری که از آن ساطع می‌شود به این گرما کمک کرده است. شما نیز می‌توانید از این شیوه برای زیباتر کردن اتاق خود استفاده کنید.

لوستر زیبا برای اتاق

تصویر بالا از نظر من زیباترین طراحی لوسترهایی است که آویزان می‌شوند به همین خاطر آن‌را برای حسن ختام این مطلب انتخاب کرده‌ام. این اتاق به لحاظ تامین نور به دلیل پنجره‌های کافی مشکلی ندارد. نقطه کانونی هم در چند جای این اتاق وجود دارد از جمله تابلوی روی دیوار کانونی، مبل قرمزی که در تضاد رنگ‌های سرد است، گلدان‌های سبز و… اما اعتراف می‌کنم که زیبایی و هماهنگی دو لوستری که در دو سوی تخت قراردارند، یک نقطه کانونی و زیبا خلق کرده‌اند که شب نیز نور اتاق را تامین می‌کند.

امیدوارم این مطلب با نمونه‌هایی که در آن تشریح شده است بتواند به شما در انتخاب لوستر مناسب و زیبا کمک کرده است، اگر اینطور است لطفاً ما را از نظر خود آگاه کنید.

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد معماری و دکوراسیون، دکوراسیون، از  مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…