در این شرایط ارث متوفی به خواهر و برادرش می‌رسد

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
افرادی که با متوفی قرابت نسبی (مانند فرزند) یا قرابت سببی (مانند زوج یا زوجه) دارند، با توجه به درجه و قرابت (نزدیکی) در طبقات مختلفی قرار می‌گیرند که با توجه به طبقه و جایگاه‌شان میزان سهم‌الارث هر یک متفاوت خواهد بود.
ارث خواهر و برادر

ارث خواهر و برادر از جمله موضوعاتی است که پیرامون آن سوالات بسیار زیادی شده و در قانون نیز به آن اشاره شده است. از جمله کسانی که از فرد فوت شده ارث می‌برند خواهر و برادر متوفی هستند که در دسته دوم طبقه بندی وراث قرار می‌گیرند. همراه دلتامگ باشید.

طبقات ارث

  • طبقه اول: پدر و مادر، اولاد و اولاد اولاد (نوه)
    درجه اول: پدر و مادر و اولاد متوفی
    دوم: اولاد اولاد (نوه‌ها)
    سوم: اولاد اولاد اولاد (نبیره‌ها)
  • طبقه دوم: اجداد (پدر ومادر بزرگ) و برادر و خواهر و اولاد آن‌ها
    درجه اول: جد (پدر پدر و پدر مادر) و جده (مادر پدر و مادر مادر) و برادر و خواهر
    دوم: پدر جد و مادر جد و پدر جده و مادر جده و فرزندان برادر و خواهر
  • طبقه سوم: عمات (عمه) و عمام (عمو) و اخوان (دایی) وخالات (خاله) و اولاد آن‌ها
    درجه اول: عمو و عمه و خاله و دایی درجه (درجه اول) و اولاد آن‌ها (درجه دوم)
    دوم: عمو و عمه و خاله و دایی پدر و مادر (درجه اول) و فرزندان آن‌ها (درجه دوم)

مواردی که مانع از انتقال ارث می شوند 

مواردی که مانع از انتقال ارث می شوند

  • قتل: اگر فردی مورث خود را به عمد بکشد از ارث وی محروم می‌شود.
  • لعان: لعان به معنای لعنت کردن بوده و در اصطلاح فقهی بدین معناست که  اگر زن و مردی به یکدگر نسبت زنا دهند آن زن یا مرد برای همیشه بر یکدیگر حرام می‌شوند. لعان زن و شوهر از یکدیگر مانع ارث بردن آن‌ها از هم شده و فرزندی هم که مورد نفی و لعان پدر خود واقع شده از او ارث نمی‌برد.
  • کفر: وارث کافر از مورث مسلمان ارث نمی‌برد.
  • ولد زنا (فرزند نامشروع): فرزند نامشروع از پدر و مادر و اقوام آن ها ارث نمی‌برد.

خواهر و برادر در چه حالتی از متوفی ارث می‌برند؟

ارث خواهر و برادر

در رابطه با ارث خواهر و برادر باید بگوییم که با وجود خواهر و برادر متوفی دیگر فرزندان آن‌ها شامل وراث نخواهند بود. تا زمانی‌که حتی یک نفر از طبقه دوم وجود داشته باشد به طبقه بعد ارثی نخواهد رسید.

مطلب پیشنهادی:  یکی از شرایط مهم در قرارداد ملکی

طبق قانون ارث اگر وراث متوفی فقط یک خواهر یا یک برادر باشد همه ارث به او خواهد رسید. اما اگر چند خواهر یا چند برادر باشند ارث به طور مساوی بین آن‌ها تقسیم خواهد شد. ولی اگر وراث برادر و خواهر پدری (از پدر مشترک) متوفی باشند سهم برادر‌ها دو برابر خواهر‌ها خواهد بود.

در قانون تقسیم ارث اگر وراث متوفی خواهر و برادرانی باشند که از نظر مادری اشتراک دارند نه پدری مال به طور مساوی بین خواهر و برادران تقسیم می‌شود. دیگر برادران دو برابر خواهران از ارث سهم نخواهند داشت بلکه سهم هریک مساوی با دیگران خواهد بود.

وراث متوفی اگر هم خواهران و برادران پدری و مادری باشند(در پدر و مادر مشترک) مال را به شش قسمت تقسیم کرده یک قسمت به خواهر و برادر مادری و مابقی به خواهر و برادر پدری به نسبت هر برادر دو برابر خواهر خواهد رسید.

در مورد ارث خواهر و برادر از متوفی فرقی نمی‌کند متوفی مرد یا زن باشد و اگر متوفی خواهر و برادری نداشته باشد ارث به فرزندان خواهر و برادر‌های او خواهد رسید.

نحوه ارث بردن فرزندان خواهر و برادر

اگر برای میت نه برادر باشد و نه خواهر، اولاد اخوه (فرزند خواهر و برادر) قائم مقام آن‌ها شده و همراه با پدربزرگ و مادربزرگ ارث می‌برند. در این‌صورت تقسیم ارث نسبت به اولاد اخوه (فرزندان برادران) بر حسب نسل به عمل می‌آید یعنی هر نسل سهم کسی را می‌برد که به  واسطه او به میت می‌رسد.

یعنی فرزند خواهر حتی اگر پسر باشد به میزان یک دختر ارث می‌برد و فرزند برادر حتی اگر دختر باشد دو برابر و اندازه یک پسر ارث می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

عواقب اجرا گذاشتن مهریه را بدانید

عواقب اجرا گذاشتن مهریه از جمله موضوعات بسیار مهم است که افراد پیرامون آن خیلی سوال می‌کنن…