اثبات رابطه نامشروع از طریق اینستاگرام و واتساپ

۱۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیا اصلا می‌توان از طریق فضای مجازی مانند تلگرام، واتساپ یا اینستاگرام ارتباط نامشروعی را برقرار کرد؟ آیا جرم رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی نیز قابل اثبات است؟
ٰرابطه نامشروع در اینستاگرام و واتساپ

در قانون مجازات اسلامی جرایمی مورد پیش بینی قرار گرفته است. با استناد به آن‌ها می‌توان اشخاصی را که اقدام به برقراری رابطه نامشروع و اعمال منافی عفت با دیگری می‌شوند را مجازات نمود. جرم رابطه نامشروع ممکن است هم در واقعیت و به‌صورت فیزیکی اتفاق افتاده باشد و هم به‌صورت مجازی و با استفاده از نرم افزارهای ارتباطی همچون واتساپ یا اینستاگرام. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع رابطه نامشروع در اینستاگرام و واتساپ می‌پردازیم.

اثبات رابطه نامشروع از طریق واتساپ

از دیگر نرم افزارهای موجود در فضای مجازی که ممکن است بستر ارتکاب جرم رابطه نامشروع باشد، واتساپ است. در پاسخ به این سوال که اثبات رابطه نامشروع از طریق واتساپ به چه صورت است نیز باید گفت که اصولا قاضی پس از طرح شکایت از جرم رابطه نامشروع، امکان صدور دستور پرینت پیام‌های رد و بدل شده در واتساپ را ندارد و این شاکی است که می‌بایست به نحوی، متن پیام‌های رد و بدل شده که شامل ارتباط نامشروع هستند را به قاضی ارائه نماید.

قاضی پس از صحت انتساب چت‌ها و رابطه نامشروع به طرفین‌دعوا می‌تواند در خصوص برقراری رابطه نامشروع به علم رسیده و حکم صادر کند. البته ممکن است که محتوای پیام‌ها را رابطه نامشروع ندانسته و شکایت را رد کند. چرا که این کاملا به قاضی بستگی دارد که با ادله ارائه شده قانع شود یا خیر. البته اگر به همراه پیام‌های رد و بدل شده در واتساپ اقرار طرفین نیز ضمیمه پرونده شود اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی ساده‌تر خواهد شد.

رابطه نامشروع مجازی

اثبات رابطه نامشروع از طریق اینستاگرام

علاوه بر امکان اثبات رابطه نامشروع از طریق واتساپ، امکان اثبات رابطه نامشروع از طریق اینستاگرام نیز وجود دارد. منتها شخصی که شاکی ارتباط نامشروع در فضای مجازی است، باید خودش اقدام به ارائه اسناد و مدارک کافی همچون اسکرین شات چت‌ها و تصاویر رد و بدل شده نماید. لذا مانند اثبات رابطه نامشروع از طریق پیامک، قاضی نمی‌تواند دستور پرینت پیام‌های رد و بدل شده را صادر کند.

البته در این موارد نیز اسکرین شات ارائه شده صرفا در حد نشانه معتبر بوده است. اگر برای قاضی این علم و یقین را ایجاد نماید ممکن است منجر به صدور حکم شود. اما اگر قاضی به دلیل ساختگی، جعلی بودن یا عدم انتساب چت‌ها به طرفین دعوا این مدرک را قبول نکند می‌تواند طرفین را تبرئه نماید.

رابطه نامشروع

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب شرایط تبدیل مجازات رابطه نامشروع به جریمه نقدی  را مطالعه کنید.

۱۱ دیدگاه

  1. رضاکاظمی

    ۳ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۷ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۸:۵۶ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ در ۲:۳۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ در ۷:۲۸ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۴۳ ب٫ظ

  5. سعیدی

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ در ۱:۲۳ ب٫ظ

    فوق‌العاده عالی بود

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ در ۴:۰۲ ب٫ظ

      ممنونم از همراهی شما

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۲:۵۲ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۷ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۶ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۴ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …