آیا می‌توان اثر انگشت را از بین برد؟

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اثر انگشت یک فرد، زمانی که جنین کوچکی در رحم مادرش است، در ۶ ماهگی به صورت کامل رشد می‌کند.
حقایقی جالب درباره اثر انگشت

اثر انگشت به برجستگی‌ها و نقش‌های ریز روی هر انگشت گفته می‌شود. این برجستگی‌های اصطکاکی روی نوک انگشتان، کف دست، انگشتان پا و کف پا وجود دارند. برخی از افراد آن‌ها را به عنوان برآمدگی‌های پوستی نیز تلقی می‌کنند. اثر انگشت برای هر فرد کاملا منحصر به فرد است. با مجله دلتا همراه باشید تا با حقایقی جالب درباره اثر انگشت بیشتر آشنا شوید.

اثر انگشت چگونه تشکیل می‌شود؟

دانشمندان می‌گویند اثر انگشت در حدود هفته دهم بارداری شروع به رشد می‌کند. لایه میانی پوست، به نام لایه بازال، بین لایه داخلی (درم) و لایه بیرونی (اپیدرم) خراشیده می‌شود و زودتر از دو لایه دیگر رشد می‌کند و به لایه‌های پوستی دیگر فشار می‌آورد. این فشار باعث فشرده شدن پوست و در نتیجه چین شدن اپیدرم به داخل درم می‌شود و خود را به شکل امروزی روی انگشتان ما نشان می‌دهد. برجستگی‌ها خطوط کم رنگ روی نوک انگشتان هستند که پایه و اساس اثر انگشت را ایجاد می‌کنند.

آیا می‌توانید اثر انگشت را تغییر دهید؟

فعالیت‌های مکرر مثل آجرکاری، می‌توانند اثر انگشت را از بین ببرند و شناسایی شخص را ناممکن کنند. به همین ترتیب، برخی از مجرمان عمدا اثر انگشت خود را با اسید یا آتش می‌سوزانند تا به آن‌ها اجازه دهند مانند یک روح در دنیای جنایتکاران حرکت کنند. با این حال، در بیشتر موارد، اگر انگشتان در معرض سوختگی یا فعالیت‌های مکرر قرار نگیرند، در نهایت اثر انگشت دوباره رشد می‌کند.

حقایقی درمورد اثر انگشت

آیا دوقلو‌های همسان می‌توانند اثر انگشت یکسانی داشته باشند؟

شکل گیری اثر انگشت از دو بخش رشدی و ژنتیکی تشکیل شده است: توسعه الگوی اثر انگشت نه تنها به عوامل ژنتیکی بلکه به شرایط فیزیکی منحصر به فرد بستگی دارد؛ بنابراین حتی اگر دوقلو‌های همسان از نظر ژنتیکی مشابه باشند، فشار داخل رحم بر جنین می‌تواند بر اثر انگشت آن‌ها تاثیر بگذارد. حتی تفاوت در طول بند ناف می‌تواند تغییراتی در اثر انگشت ایجاد کند.

دوقلو‌های همسان می‌توانند همه را با ظاهرشان گول بزنند؛ اما نمی‌توانند آزمایش اثر انگشت را فریب دهند. زیرا عوامل محیطی بی‌شماری بر شکل‌گیری اثر انگشت تاثیر می‌گذارند. می‌توان از فشارخون، سطح اکسیژن خون، تغذیه مادر، سطح هورمون‌ها، موقعیت جنین در رحم در زمان‌های خاص، ترکیب و تراکم جنین یاد کرد. مایع آمنیوتیک اطراف انگشتان جنین به هنگام لمس ساختار‌های اطراف و فشاری که با آن به اطراف می‌چرخد نیز تاثیر گذار است. متغیر‌های بی‌شمار تصمیم می‌گیرند اثر انگشت چگونه منفرد تشکیل شود. باید گفت سطح فعالیت جنین و هرج و مرج عمومی شرایط رحم مانع از ایجاد اثر انگشت یکسان در هر دو جنین می‌شود.

حقایقی جالب درباره اثر انگشت

متخصصان، الگو‌های برآمدگی اثر انگشت را به سه دسته اصلی تقسیم می‌کنند: کمان‌ها، پیچ‌ها و حلقه‌ها. اثر انگشت نیز تنوع نژادی اندکی را نشان می‌دهد. افراد با اصل و نسب آفریقایی دارای قوس‌های زیادی هستند، افراد با پیشینه اروپایی پیچ‌های زیادی دارند و افراد آسیایی تبار دارای فرکانس نسبتا بالایی از حلقه‌ها هستند.

 اثر انگشت

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی، مطلب  راز‌های عجیبی که در کره ماه پنهان شده‌ است  را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ در ۷:۲۳ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ در ۳:۲۰ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…