شهری نفرین شده که هزاران سال زیر خاک مدفون مانده!

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مطابق با اسناد تاریخی که اخیرا به‌دست رسیده است شهر مدائن الصالح به عنوان دومین شهر بزرگ امپراطوری نبطی‌ها شناخته شده است و در فهرست میراث جهانی یونسکو هم قرار گرفته است.
شهر مدائن الصالح

ما در این مطلب از مجله دلتا قصد داریم تا درباره یکی‌دیگر از مناطق شگفت‌انگیز جهان که شهر مدائن الصالح است صحبت کنیم، شهری خاموش و ممنوعه که حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

شهر مدائن الصالح کجاست؟

شهر مدائن الصالح در زمان حکومت نبطی‌ها یکی از ثروتمندترین و موفق‌ترین شهرهای آن دوره بوده که در ۱۰۴۳ کیلومتری شمال غربی ریاض قرار گرفته است. حکومت نبطی‌ها در سال ۱۰۶ بعد از میلاد ضمیمه امپراتوری روم شد و مسیرهای تجاری دریای سرخ از مسیرهای زمینی پیشی گرفت. شهرهای نبطی که دیگر مراکز دادوستد نبودند، رفته رفته نابود شدند. متاسفانه از آن همه جلال و شکوهی که شهر مدائن الصالح داشت در حال حاضر منطقه‌ای وسیع و متروک در دل بیابان باقی مانده که به عقیده باستان شناسان بخش عمده‌ای از این شهر در حال حاضر زیر خرمن‌ها لایه شن مدفون مانده است.

آنچه که در حال حاضر از شهر مدائن الصالح کشف شده قبرستانی است گسترده با ۱۳۱ مقبره عظیم که کارشناسان باستان شناسی را متعجب کرده. با بررسی‌های بیشتر بر روی نوشته‌هایی که بر روی سنگ‌های این مقبره‌ها وجود داشت،‌ آن‌ها متوجه شدند که در آن زمان نبطی‌ها با هنر بی‌نظیری که داشتند نشان‌هایی را بر روی این سنگ‌ها نوشته بودند؛ این نوشته‌ها شامل حجاری عقاب‌هایی در حال اوج گرفتن، اسفینکس‌هایی با ابهت، شیردال‌هایی بال‌دار و البته کتیبه‌هایی پیچیده می‌شود.

شهر نفرین شده

یکی‌دیگر از بقایایی که باستان شناسان در شهر مدائن الصالح کشف کرده‌اند کاخ فرید است. باقی مانده‌ای باشکوه که به دلیل اندازه‌اش پیدا کردن آن کار بسیار ساده‌تری نسبت به دیگر بقایایی است که در این شهر وجود دارد. ورودی آن از دری مرکزی که سردری تزئین‌شده داشت تشکیل شده بود. در دیوارهای داخلی آن فرورفتگی‌هایی وجود دارد که محل دفن جنازه‌ها بوده است.

چرا این شهر نفرین شده است؟

مسلمانان بر اساس عقیده‌های خود به سمت این محل نمی‌آیند. چرا که آن‌ها اعتقاد دارند مردم این منطقه حاضر به پذیرفتن اسلام نشدند و مورد غضب الهی قرار گرفتند. اما گردشگرانی که به سمت این شهر می‌روند به راحتی می‌توانند در شهر مردگان رفت و آمد کنند و به داخل مقبره‌های آن سرک بکشند. لمس سنگ‌های کهنه و سرد در این منطقه حس و حال غیر قابل توصیفی دارد. تماشای عظمت و بزرگی که در بیابان‌های این منطقه به یغما رفته‌اند می‌تواند نشان دهنده پوچ بودن تمام جاه و جلالی باشد که انسان‌ها به حکومت‌های خود داده‌اند.

هنگام غروب حتما اقدام به ترک این شهر متروکه کنید. در شب آنچنان سکوتی را در کنار مقبره‌های این منطقه تجربه خواهید کرد که گویی هیچ صدایی تا به حال به گوشتان نخورده است.

مدائن الصالح

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری، مطلب زمستان را در این چشمه جادویی تجربه کنید را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ در ۹:۴۷ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ در ۷:۰۰ ق٫ظ

    خوب

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۵۸ ق٫ظ

      ممنون از حضور شما دوست عزیز

      پاسخ

    • ناشناس

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۵:۲۲ ب٫ظ

      مرسی

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…