اگر قصد اجاره کردن خانه دارید، این مطلب را بخوانید

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بی‌توجهی طرفین قرارداد اجاره، به موضوعات حقوقی باعث می‌شود تا اشکالات زیادی در تنظیم این قرارداد‌ها به وجود آید.
قرارداد اجاره و نکات مهم آن

اجاره، قراردادی است که طبق آن یک نفر (صاحبخانه) مال منقول یا غیر منقول خود را به فرد دیگری (مستأجر) برای مدت معین و در ازای دریافت اجاره‌بها (کرایه) واگذار می‌کند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع قرارداد اجاره و نکات مهم آن می‌پردازیم.

بدون ذکر مدت، اجاره نکنید

حتما مدت اجاره را در قرارداد مشخص کنید. در غیر این‌صورت قرارداد اجاره شما مثل خانه‌ای خواهد بود که از پای بست ویران است. به طور معمول در اجاره محل‌های مسکونی، اجاره یک ساله است. همچنین اگر در مورد زمان آغاز اجاره چیزی در قرارداد اجاره ننوشتید، زمان انعقاد قرارداد، زمان اجاره خواهد بود.

سند را زیر ذره بین قرار دهید

سند ملک را بگیرید و کاملا بررسی کنید. برای این کار خجالت و تعارف را کنار بگذارید. اولین چیزی که در سند باید به آن دقت کنید، اسم مالک یا مالکان آن است. اگر مالک سند همان کسی است که به عنوان موجر (صاحبخانه) پیش روی شما نشسته است، مشکلی وجود ندارد. اما اگر ملک چند مالک دارد و یکی از آنان به عنوان موجر رو به روی شما حاضر شده است برای بستن قرارداد عجله نکنید. حتما از موجر بخواهید که مدرکی به شما ارائه کند که نشان دهد سایر مالکان هم رضایت به اجاره دادن ملک دارند.

قرارداد اجاره

تعمیر بنا هم تشریفاتی دارد

اگر بعد از این که ملک را اجاره کردید، موجر خواست که ملکش را تعمیر کند به طوری که این کار مانع استفاده شما از ملکتان شود، مثلا قصد کرد که چاه فاضلاب زیر خانه را به بیرون از ملک انتقال دهد، آگاه باشید که چنین حقی برای موجر وجود ندارد. البته در یک وضع استثنایی ممکن است موجر بتواند دست به چنین کاری بزند و آن وقتی است که تأخیر در تعمیرات باعث ضرر به موجر می‌شود. دراین‌صورت موجر می‌تواند ملک را تعمیر کند و مستأجر هم نمی‌تواند اعتراض کند. تنها کاری که در این حالت از دست مستأجر برمی‌آید این است که قرارداد اجاره را فسخ کند.

اما گاهی ممکن است مستأجر تمایل به تعمیرات در بنا داشته باشد. اگر مستأجر بدون اجازه موجر در مورد اجاره تعمیراتی صورت دهد، حق ندارد هزینه آن را از موجر مطالبه کند.

خوش حساب باشید

مستأجر باید خوش حساب باشد و در زمان‌هایی که در قرارداد تعیین شده است، اجاره را پرداخت کند البته در مقابل این پرداخت‌ها باید رسید بگیرد تا بعدا بتواند ثابت کند که اجاره را پرداخته است.

 نکات اجاره کردن خانه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب مجازات هک کردن چیست؟ را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۲ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ در ۶:۳۰ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ در ۷:۲۹ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ در ۳:۲۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …