مجازات هک کردن چیست؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قانون‌گذار کشور ما با تصویب جرایم رایانه‌ای و مشخص کردن هر نوع جرم خاص آن، مجازاتی را نیز برای هر یک در نظر گرفت. جرم هک نیز یکی از انواع جرایم رایانه‌ای است.
مجازات سنگین هک کردن

فضای مجازی و دنیای اینترنت با تمام مزایا و کاربردهایی که برای هریک از ما در زندگی داشته، مشکلات و دردسرهای بسیاری را نیز با خود به همراه داشته است و به تبع آن جرایم جدیدی، یعنی جرایم رایانه‌ای را به جرایم سنتی موجود افزوده است که یکی از این جرایم رایانه‌ای، جرم هک است. جرم هک که متاسفانه بسیار هم شاهد وقوع آن در جامعه هستیم، مجازات مختص به خود را به همراه دارد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات سنگین هک کردن می‌پردازیم.

معنای هک کردن

هک کردن در حقیقت یک اصطلاح تخصصی در حوزه علوم مربوط به کامپیوترها است. در عمل با این کار شخص دیگری بدون رضایت صاحب اکانت (حساب) می‌تواند به‌صورت غیر مجاز به آن اکانت دسترسی غیر مجاز پیدا کند.

مجازات هک کردن

مجازات جرم هک کردن چیست؟

هک جرم محسوب می‌شود و مانند سایر جرم‌ها مجازات دارد که آن هم بستگی به میزان تخلف صورت گرفته دارد. مجازات این جرم به‌صورت حبس و پرداخت جریمه به‌صورت نقدی است.
جرم هک کردن هر چقدر بزرگ‌تر باشد جزای آن نیز به طبع بیشتر است. مجازات جرم هک، حبس از ۹۱ روز تا یک سال و جزای نقدی از ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان است. البته باز هم ذکر می‌کنیم که بستگی به میزان جرم مرتکب شده دارد که چه چیزی هک کرده و هدفش از این کار چه بوده است.
البته در زمان‌های متفاوت جزای جرم‌ها نیز متفاوت می‌شوند. ولی اکنون جزای جرم هک کردن همین موارد است. صد البته که با هکرهای حساب بانکی یا اطلاعات امنیتی برخورد بدتری می‌شود و به راحتی از آن‌ها نمی‌گذرند چرا که جرم آن‌ها بیشتر است.

شکایت از جرم هک  

اگر قربانی هکرها قرار گرفتید، می‌توانید از طریق ثبت در سامانه رسمی پلیس فتا و همچنین مراجعه به دادسرای جرایم رایانه‌ای با ارائه اسناد و مدارک لازم اقدام به شکایت کرده و جبران خسارت نمایید.

هک کردن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب در گوشی دیگران سرک نکشید، مجازات دارد را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ در ۷:۲۹ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …