مصرف روزانه سماق، معجزه می‌کند!

1
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سماق یکی از محبوب‌ترین و مفیدترین ادویه‌هایی است که بیشتر در مدیترانه و خاورمیانه استفاده می‌شود و طعم ترش و بی‌نظیری دارد.
مصرف روزانه سماق، معجزه می‌کند!

سماق یکی از ادویه‌های کاربردی در آشپزخانه ما ایرانی‌ها است که قرن‌ها است از آن در طب سنتی برای درمان و بهبود وضعیت سلامت بدن استفاده می‌شود. مزه ترش سماق موجب طعم بخشیدن و خوشمزه شدن غذاها می‌شود و مصرف آن می‌تواند فواید بی‌نظیری به بدن برساند. در ادامه مطلب با دلتامگ همراه باشید تا مهم‌ترین خواص و فواید سماق را بشناسید.

باید ها و نباید های مصرف سماق

بهبود هضم غذا

سماق به درمان اختلالات گوارشی، ناراحتی معده، رفلکس و حرکات نامنظم روده کمک می‌کند. اضافه کردن مقداری سماق به غذا موجب می‌شود تا روند هضم بهبود پیدا کند و فرد کمتر با مشکلات گوارشی روبه‌رو شود. خوردن سماق همراه با غذا می‌تواند علائم زخم معده را کاهش دهد و بواسیر را درمان کند.

هضم بهتر غذا

کنترل دیابت

مصرف سماق می‌تواند به کاهش سطح کلسترول و قند خون کمک کند. افرادی که از سماق در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند، قند خون آن‌ها بهتر کنترل می‌شود.

تاثیر سماق بر لاغری

فعالیت آنزیم ضد لیپاز در سماق موجب تجزیه روغن‌ها و چربی‌ها می‌شود. خوردن سماق می‌تواند جذب چربی در روده کوچک را مسدود کند و از این راه نیز به کاهش وزن کمک نماید. اگر به دنبال روش‌های سالم برای لاغری هستید حتما چیزهایی در مورد خواص سماق و ماست نیز به گوشتان خورده است. اضافه کردن مقداری سماق به ماست موجب افزایش چربی سوزی بدن و کنترل دیابت می‌شود.

لاغری با سماق و ماست

رفع مشکلات مثانه

سماق ادرارآور است و به حذف مواد سمی از بدن کمک می‌کند. مصرف سماق می‌تواند به درمان التهاب و درد مثانه کمک کند و ناراحتی‌های مربوط به مثانه را درمان کند.

درمان سرفه و بیماری‌های تنفسی

سماق سرشار از ویتامین C است و یک گیاه بی‌نظیر برای درمان علائم سرماخوردگی مثل سرفه و گلودرد محسوب می‌شود. از طرف دیگر خوردن چای سماق می‌تواند به رفع مشکلاتی مثل آسم، بیماری‌های تنفسی، گلودرد و عفونت گلو کمک کند.

مطلب پیشنهادی:  سلامت کلیه‌های خود را با ۵ گیاه تضمین کنید

درمان سرفه

کوچک کردن شکم از خواص سماق

سماق برای لاغری شکم نیز موثر است. مصرف سماق موجب از بین رفتن چربی‌های دور شکم می‌شود. برای از بین بردن چربی دور شکم می‌توانید ۱ تا ۲ قاشق پودر سماق را در آب جوش بریزید. اجازه دهید سماق برای ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس آن را بنوشید. بهتر است این چای را بعد از هر وعده غذایی بخورید.

خواص سماق برای فشارخون

سماق به کاهش فشارخون بالا کمک می‌کند و یکی از بهترین ادویه‌ها برای افراد دارای فشارخون بالا محسوب می‌شود. برای کاهش فشارخون می‌توانید مقداری سماق به غذا و سالاد خود اضافه کنید یا از دمنوش سماق استفاده نمایید.

خواص سماق در کاهش فشار خون

برخی دیگر از خواص سماق قرمز عبارتند از:

  • کاهش کلسترول
  • درمان کبد چرب
  • جلوگیری از پیری سلول‌ها
  • درمان سرماخوردگی

نحوه مصرف سماق

می‌توانید از سماق به‌جای لیمو در انواع غذاها استفاده کنید. سماق را روی سالاد بپاشید و یا آن را با غذاهای گوشتی ترکیب نمایید.

یکی از بهترین روش‌ها برای مصرف سماق تهیه دمنوش آن است. برای این کار باید یک تا ۲ قاشق پودر سماق را در یک قوری بریزید. سپس مقداری آب جوش به آن اضافه کنید و ۱۰ دقیقه صبر کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    3 آبان 1402 در 7:49 ب.ظ

    عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

خوردن سیر ناشتا ؛ معجزه می کند

روز خود را به جای خوردن قرص با یک حبه سیر شروع کنید. خوردن سیر به عنوان چاشنی هر غذا یا اس…