آیا مهریه غیر‌نقد، قابل تبدیل به پول است؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برخی مواقع مهریه‌ها به جز سکه طلا هستند و گاهی اوقات زوجین تصمیم می‌گیرند تا وسیله یا شی قیمتی و تزئینی دیگری را به عنوان مهریه خود قرار دهند.
تبدیل مهریه غیر نقد به پول

یکی از متداول‌ترین مهریه‌هایی که زوجین انتخاب می‌کنند شاخه گل، شاخه نبات یا سفر است. اما گاهی اوقات این سوال پیش می‌آید که آیا می‌توان مهریه را تغییر داد و شاخه گل را تبدیل به سکه تمام بهار آزادی کرد یا خیر؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تبدیل مهریه غیر نقد به پول می‌پردازیم.

مهریه

مهریه از سنت‌های دیرینه و یکی از ارکان مهم در اسلام و کشور اسلامی ماست. آنقدر مهم که حتی در ازدواج های موقت، اگر مهریه تعیین نگردد، آن ازدواج باطل خواهد بود. البته تعیین کردن عجیب‌ترین مهریه‌ها نیز اخیرا مشکل‌ساز شده است.

شرایط مهریه چیست؟

  • مالیت داشته باشد: مانند سکه، زمین، پول و سهام دارای ارزش مالی و منفعت اقتصادی باشد.
  • تملک قابل قبول باشد: یعنی اولا مرد باید مالک باشد و اگر مالکیت آن را به زن منتقل کند.
  • معلوم و معین باشد: مقدار، جنس و اوصاف مشخص است مثلا ۱۰۰۰ سکه بهار آزادی.
  • در ملک زوج باشد: مهریه باید در زمان وقوع عقد متعلق به مرد باشد یا زمانی که زن مهریه خود را بخاطر داشته باشد، مرد با پول و دارایی خود را آن را تهیه کند.

آیا می‌توان مهریه را تغییر داد؟

در پاسخ به این سئوال باید گفت که مهریه را نمی‌توان تغییر داد. اگر برای مثال گل رز به عنوان مهریه انتخاب شده باشد باید دقیقا همان گل به عنوان مهریه به زوجه داده شود. اگر به مباحث مهریه علاقه دارید به مطلب آیا برای بار دوم می‌توان مهریه را به اجرا گذاشت؟ مراجعه کنید.

برخی مواقع خانم‌ها به اشتباه فکر می‌کنند که می‌توانند وجه نقد گل رز که به عنوان مهریه انتخاب شده است را به عنوان مهریه از همسر خود دریافت کنند. اما این موضوع اشتباه است و شوهر به رد قیمت گل‌ها بابت مهریه محکوم نمی‌شود.تبدیل مهریه غیر نقد

توافق زوجین می‌تواند مهریه را تغیر دهد

البته اگر دو طرف به‌صورت دیگری با یکدیگر توافق کرده باشند و آن را در سند عقد و در محضر به ثبت رسانده باشند می‌توانند به جای دریافت شاخه گل وجه نقد را به عنوان مهریه از همسر خود مطالبه کنند.

هر مهریه‌ای که به‌صورت عقلانی و مشروع انتخاب شده باشد و در سند ازدواج باشد باید به همان صورت به زن تحویل داده شود. یعنی حتی اگر یک کامیون گل رز هم به عنوان مهریه خانم انتخاب شده باشد باید به همان اندازه تحویل زن داده شود.

مهریه غیر نقد به پول

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب زن از چه اموالی نمی‌تواند مهریه‌اش را بردارد؟  را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۳:۵۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ در ۷:۲۹ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …