مجازات پنهان کردن ازدواج قبلی چیست؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
عقد ازدواج یک نهاد اجتماعی مهم است که از لحاظ شرعی و قانونی و اجتماعی شرایطی دارد. ولی با این‌ حال ممکن است زن یا مرد در هنگام ازدواج، اموری را از هم مخفی کنند یا به بیانی دیگر طرف مقابل را فریب دهند تا رضایت وی را برای ازدواج جلب کنند.
مجازات پنهان کردن ازدواج قبلی

یکی از مواردی که ممکن است عقد نکاح بر مبنای آن منعقد شود، نداشتن سابقه ازدواج شوهر یا زن است. با توجه به این ‌که ازدواج موقت در شناسنامه شخص درج نمی‌شود. همچنین گاهی ممکن است شخص به وسیله جعل یا با اعمال متقلبانه و با توجه به امکان حذف ازدواج قبلی و طلاق از شناسنامه در دوران عقد، ازدواج قبلی خود را از طرف مقابل پنهان کند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات پنهان کردن ازدواج قبلی می‌پردازیم.

فریب در ازدواج

ماده ۱۱۲۸ قانون مدنی می‌گوید: «هرگاه در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور فاقد وصف شرط شده بوده برای طرف مقابل حق فسخ خواهد بود.»

ماده قانونی بعدی، ماده ۶۴۷ کتاب پنجم، تعزیرات از قانون مجازات اسلامی است. این ماده، فریب دادن (تدلیس) طرف مقابل در ازدواج را جرم تلقی و برای آن مجازات تعیین کرده است.

ماده مزبور می‌گوید: « چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور الکی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، مجرد بودن و امثال آن تدلیس دهد و عقد بر مبنای هر یک از آن‌ها واقع شود، مرتکب به حبس تعزیری از ۶ ماه تا دو سال محکوم می‌شود.»

مجازات پنهان کردن ازدواج

پنهان کردن ازدواج قبلی

یکی از مصادیق بسیار شایع جرم فریب در ازدواج اعلام عدم سابقه ازدواج یکی از طرفین عقد است. به عبارتی دیگر تجرد یکی از مواردی است که عقد بر مبنای آن واقع می‌گردد.
به طور مثال مردی که قبلا سابقه ازدواج و جدایی از همسر داشته به خواستگاری دختر خانمی می‌رود و خود را مجرد معرفی می‌کند. مرد بیان می‌نماید تاکنون سابقه ازدواج نداشته است و عقد ازدواج بر مبنای این امر واقع می‌شود.
همچنین ممکن است فردی قصد تجدید فراش داشته باشد و بواسطه اینکه دو شناسنامه دارد، ازدواج اول خود را از زن دوم مخفی می‌نماید و اقدام به ثبت ازدواج خود در شناسنامه دوم می‌کند.
از طرفی دیگر همواره این احتمال وجود خواهد داشت که عمل فریب در ازدواج توسط زن رخ می‌دهد. به طور مثال زن ازدواج پیشین خود را از مرد مخفی نماید.
در این‌ موارد باید بیان داشت که چنین شخصی به حکم قانون مرتکب فریب در ازدواج گردیده، لذا مستوجب شش ماه تا دو سال حبس خواهد بود.
 پنهان کردن ازدواج
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب سریع‌ترین شیوه طلاق چیست؟  را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ در ۱:۱۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۹:۰۱ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۹ بهمن ۱۴۰۰ در ۱:۴۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …