لذت ها و ذلت های آپارتمان نشینی ۱ (+ویدئو)

۲
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای ایجاد نظم و جلوگیری از برخی مسائل روزمره در خصوص زندگی آپارتمان نشینی، قانونگذار تلاش کرده در قانونی راه گشا و مرتبط با آپارتمان نشینی، تکلیف روابط بین ساکنین را مشخص نماید.
آپارتمان نشینی

با رشد جمعیت شهری و تبدیل خانه های ویلایی با وسعت زیاد به آپارتمان های کوچک، ساخت و ساز مجتمع های ساختمانی و زندگی آپارتمان نشینی افزایش یافت. برای ایجاد نظم و جلوگیری از برخی مسائل روزمره در این خصوص، قانونگذار تلاش کرده در قانونی راه گشا و مرتبط با آپارتمان نشینی، تکلیف روابط بین ساکنین را مشخص نماید و به واقع قانون تملک آپارتمان ها قانونی است که برای تضمین آرامش و تنظیم روابط ساختمانی ساکنین آپارتمانها تنظیم و یکی از بهترین قوانین جاری کشور است.

هر ساختمان از قسمت های اختصاصی که در  اسناد مالکیت، ملک شخص خاصی هستند و قسمت های مشترک ساختمان که متعلق به کلیه مالکین است و همه ساکنین به طور مستقیم و یا غیرمستقیم، از آنها استفاده می‎کنند و نمی توان حق انحصاری برای آن ها قائل شد، تشکیل شده است.

قسمت های مشترک عبارتند از:

الف) زمین زیربنا چه متصل به بنا باشد یا بنا به وسیله پایه روی آن قرار گرفته باشد.

ب) تاسیسات قسمت های مشترک از قبیل چاه آب و پمپ، منبع آب، مرکز حرارت و تهویه، رخت شوی‎خانه، تابلوهای برق، کنتورها، تلفن مرکزی، انبار عمومی ساختمان، اطاق سرایدار در هر قسمت ساختمان که واقع شده باشد، دستگاه آسانسور و محل آن، چاه های فاضلاب، لوله ها از قبیل: ( لوله های فاضلاب، آب، برق، تلفن، حرارت مرکزی، تهویه مطبوع، گاز، نفت،  هواکش ها، لوله های بخاری ) گذرگاه های زباله و محل جمع آوری آن و غیره.

پ) اسکلت ساختمان

لازم به ذکر است جداره های فاصله بین قسمت های اختصاصی، مشترک بین آن قسمت ها است مشروط بر اینکه جز اسکلت ساختمان نباشد.

ت) درها و پنجره ها، راهروها، پله ها، پاگردها که خارج از قسمت های اختصاصی قرار گرفته اند.

ث) تاسیسات مربوط به راه پله از قبیل وسایل تامین کننده روشنایی، تلفن و وسایل اخبار و همچنین تاسیسات مربوط به آن ها به استثنای تلفن های اختصاصی، شیرهای آتش نشانی، آسانسور و محل آن، محل اختتام پله و ورود به بام و پله های ایمنی.

ج) بام ساختمان و کلیه تاسیساتی که برای استفاده عموم  شرکا و یا حفظ بنا در آن احداث شده است.

ح) نمای خارجی ساختمان

خ) محوطه ساختمان، باغ ها و پارک ها که جنبه استفاده عمومی دارد و در سند قسمت های اختصاصی نیز ثبت نشده باشد.

آپارتمان نشینی

در این مطلب به برخی از نکات مهم و کاربردی آپارتمان نشینی در خصوص قسمت های مشترک ساختمان می‎پردازیم:

  • جلوگیری از ایجاد سرو صدا به هنگام عبور از راه پله ها

به دلیل بسته بودن فضای راه پله و انعکاس شدید صدا در آن، در هنگام عبور از راه پله دقت کنید از دویدن و کوبیدن پا و یا صحبت کردن با صدای بلند و با تلفن همراه خودداری کنید. زیرا در نزدیکی شما و پشت درهای بسته واحدهای دیگر ، همسایه ها در حال آسایش و استراحت می باشند.

  • صحبت با صدای بلند و استفاده نادرست از وسایل صوتی و تصویری

با توجه به عایق نبودن صوتی دیوارهای خانه های آپارتمانی و عبور صدا، از پخش صداهای بلند توسط وسایل صوتی و تصویری خود و همچنین صحبت کردن با صدای بلند مخصوصا به هنگام مهمانی های خانوادگی و در ساعات آخر شب پرهیز کنید.

طبق قوانین و عرف آپارتمان نشینی زمان مناسب برای انجام کارهای پر سرو صدا مثل تعمیرات ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۳:۳۰ ظهر و ساعت ۱۵:۳۰ ظهر تا ساعت ۱۸:۳۰ بعدازظهر، در روزهای غیر تعطیل است. هم‌چنین شاید در ساختمان شما بیماری با وضعیت وخیم ساکن باشد که سر و صدا برای او بسیار خطرناک است. به‌همین‌دلیل قبل از شروع چنین کارهای حتماً باید از مدیر ساختمان اجازه بگیرید یا موضوع را با همسایه‌ها در میان بگذارید.

  • عدم استفاده از آسانسور برای حمل بارهای غیر مجاز

با توجه به اهمیت آسانسور در ساختمان و اینکه فقط برای آسایش و راحتی ساکنین نصب شده، از حمل بار و وسایل منزل خود در هر زمان و مخصوصا در زمان اسباب کشی خودداری کنید. بی‌توجهی به مشکلات و هشدارهای سیستم آسانسور، ممکن است خطرات جدی را برای ساکنین ساختمان ایجاد کنند. به همین علت بررسی دائمی وضعیت آسانسورها در آپارتمان‌ها مسئله­­ ای ضروری است و توجه به امنیت آن بسیار مهم است.

آپارتمان نشینی

همچنین کلیه طبقات در پرداخت هزینه های تاسیسات آسانسور باهم مشترک هستند. طبق ماده ۲۳ قانون تملک آپارتمان‌ها در مورد قوانین استفاده از آسانسور، اعتراض ساکنین طبقات همکف و یا اول مبنی بر عدم پرداخت هزینه‌های مربوط به آسانسور به علت استفاده نکردن از آن، قابل پذیرش نیست.

در مطالب بعدی ادامه مقررات آپارتمان نشینی را در خصوص مسائل دیگر در این زمینه بررسی خواهیم کرد…

برای مطالعه‎ی بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی مجله دلتا مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ دی ۱۴۰۱ در ۲:۰۴ ق٫ظ

  2. سعیده نوایی

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ در ۱۰:۱۶ ق٫ظ

    امان از دست این همسایه های مردم آزار. تروخدا بگین ما چطوری می تونیم از دستشون خلاص شیم؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …