ویژه‌ترین خواص نخود که بهتر است بدانید

۶
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نخود یکی از منابع بسیار غنی پروتئین به شمار می‌رود و مواد مغذی دیگری مانند ویتامین B6، فولات، ویتامین C، منگنز و منیزیم دارد.
خواص و فواید نخود برای سلامتی

نخود یکی از حبوبات است که ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی دارد. نخود یک گزینه‌ عالی برای تامین پروتئین لازم بدن افراد گیاهخوار به شمار می‌رود. از زمان‌های قدیم از نخود به دلیل داشتن خواص درمانی استفاده می‌گردید. این نوع از حبوبات در درمان سنگ کلیه، زیاد کردن شیر مادر و تنظیم سطح قند خون مفید است. همراه مجله دلتا باشید تا خواص و فواید نخود برای سلامتی را بشناسید.

خواص و فواید نخود زرد

نخود، سطح قند خون را تنظیم می‌کند

تنظیم سطح قند خون یکی از خواص نخود به شمار می‌رود. شاخص گلیسمی نخود پایین (۲۸) است و به همین دلیل منجر به بالا رفتن سطح قند خون نمی‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند کسانی که نخود مصرف می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به دیابت قرار می‌گیرند.

اگر نمی‌توانید جلوی شیرینی خوردن خود را بگیرید مطلب ۹ ترفند رهایی از هوس خوردن شیرینی را بخوانید.

به کاهش وزن کمک می‌کند

فیبر نخود برای افرادی که قصد لاغری دارند، مفید است. فیبر باعث می‌شود برای مدت‌زمان طولانی سیر بمانید. این ماده‌ مغذی به شما کمک می‌کند از غذاهای ناسالم دوری‌کنید. نخود به کاهش میزان چربی موجود در بدن کمک می‌کند و از این طریق در کاهش وزن اثرگذار است.

کاهش وزن

سلامت دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد

فیبر مسئول این خاصیت نخود است. فیبر به پیشگیری از یبوست و افزایش حجم مدفوع کمک می‌کند. فیبر همچنین در دستگاه گوارش به‌عنوان یک ترکیب حجم دهنده عمل می‌کند و از این طریق سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد. مهم‌تر از همه اینکه فیبر سطح PH و باکتری‌های مفید روده را متعادل می‌کند.

اگر مشکلات گوارشی دارید مطلب برای درمان سریع یبوست چی بخوریم را بخوانید.

سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

نخود حاوی پتاسیم، فیبر، ویتامین C و ویتامین B6 است که همگی برای سلامت قلب مفید هستند. فیبر میزان کلسترول در بدن را کم می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین پلاک‌ها را از عروق خارج می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که فیبر محلول نخود می‌تواند از بیناری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کند.

از سرطان پیشگیری می‌کند

سلنیوم با وجود اینکه در بیشتر میوه و سبزیجات وجود ندارد، اما در نخود موجود است. این ماده‌ معدنی به کبد کمک می‌کند درست عمل کند و کبد را در از بین بردن بعضی از ترکیبات سرطان‌زا در بدن توانا می‌کند. سلنیوم همچنین مانع از التهاب می‌شود و از گسترش تومور جلوگیری می‌کند.

نخود برای سلامتی

منبع عالی پروتئین است

نخود یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی محسوب می‌شود. به‌طوری‌که یک فنجان نخود حاوی ۱۵ گرم پروتئین است. پروتئین در تقریبا تمام عملکرد‌های بدن، از افزایش سلامت اندام‌های حیاتی، عضلات و بافت‌ها گرفته تا کاهش سرعت فرآیند پیری اهمیت دارد. پروتئین همچنین به کنترل قند خون کمک کرده و هموگلوبین و آنتی‌بادی‌های مهم دیگر را تولید می‌کند.

غنی از مواد مغذی مهم است

نخود به غیر از پروتئین، منبع خوبی از منیزیم، منگنز، زینک و آهن به‌حساب می‌آید. علاوه بر این مقدار خوبی بتاکاروتن و ویتامین‌های B دارد. منیزیم، منگنز و ویتامین‌های B به مدیریت علائم سندرم پیش از قاعدگی کمک می‌کنند. منیزیم و منگنز به همراه زینک سلامت استخوان‌ها را تقویت می‌کنند.

استخوان‌ها را تقویت می‌کند

یکی از خواص و فواید نخود برای سلامتی کلسیم موجود در آن است. می‌دانیم که کلسیم برای استخوان‌ها اهمیت دارد. مهم‌تر از همه اینکه نخود حاوی منیزیم است. منیزیم یک ماده‌ معدنی مهم است که بدن از آن به همراه کلسیم برای ساخت استخوان‌ها استفاده می‌کند.

فواید نخود برای سلامتی

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب پاکسازی بدن از سموم با این نوشیدنی خوشمزه را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ در ۶:۱۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۷:۵۷ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۹ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۲۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۸ بهمن ۱۴۰۰ در ۱:۰۰ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۸ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۲۶ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۷ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۲:۱۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…