برای کاهش چربی‌خون چی‌ بخوریم؟

۶
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کلسترول بالای خون یکی از مهم‌ترین دلایل انسداد عروق و بروز بیماری‌های قلبی و مرگ و میر در سراسر جهان به شمار می رود. تبعیت از رژیم غذایی سالم مهم‌ترین عامل در کاهش کلسترول است.
close up shot surprised pleased bearded man holds burger piece pizza eats junk food doesnt care about health nutrition wears spectacles neat jumper برای کاهش چربی‌خون چی‌ بخوریم؟

کلسترول نوعی چربی خون است که به‌طور طبیعی توسط بدن تولید می‌شود. این ماده همچنین در برخی از غذاها مانند تخم‌مرغ، کله‌پاچه، دل و جگر و صدف وجود دارد. بدن شما برای عملکرد بهینه به کلسترول نیاز دارد، اما در اندازه‌ مناسب. همراه مجله دلتا باشید تا مواد غذایی مناسب کاهش کلسترول خون آشنا شوید و بدانید برای کاهش چربی خون چی بخوریم ؟

کلسترول خون

انواع کلسترول خوب و بد!؟

بالا بودن کلسترول خون علائم خاصی ندارد و برای پی بردن به آن باید آزمایش خون بدهید. کلسترول با حامل‌های متفاوتی – که لیپوپروتئین نام دارند – در بدن جابه‌جا می‌شود. شناخته‌شده‌ترین این حامل‌ها عبارت‌اند از:

  • لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL)، که به آن کلسترول بد هم می‌گویند؛ چراکه در صورت افزایش، در دیواره شریان‌ها رسوب می‌کند.
  • لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL)، که به آن کلسترول خوب هم می‌گویند؛ چراکه کلسترول بد را از خون پاک می‌کند.

تری گلیسیرید رایج‌ترین شکل چربی در بدن بوده و چربی را در خون ذخیره و منتقل می‌کند. هرگونه انرژی اضافی از غذا که بدن به آن احتیاج نداشته باشد، به تری گلیسیرید تبدیل می‌شود.

سبزیجات و چربی خون

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؟

جو دو سر

خوردن غلات کامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. جو دو سر نیز از این حیث بسیار خاص بوده و با داشتن نوعی فیبر محلول به نام «بتا گلوکان» به کاهش کلسترول بد خون – یا همان LDL – کمک می‌کند.

سبزیجات و میوه‌ها

خوردن روزانه انواع سبزیجات و میوه‌های رنگارنگ می‌تواند شما را در برابر بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و برخی سرطان‌ها محافظت کند. این مواد سرشار از فیبر محلول هستند و به کاهش جذب کلسترول و کاهش کلسترول بد خون کمک می‌کنند.

مواد غذایی سرشار از چربی‌های سالم

خوردن غذاهایی که دارای چربی‌های غیراشباع هستند، سطح کلسترول خوب را در خون شما بالا می‌برند. این مواد غذایی برای سلامت قلب شما مفید بوده و عبارت‌اند از:

  • آووکادو
  • ماهی‌های روغنی مانند ماهی خال‌مخالی، ساردین و سالمون
  • آجیل‌ها و مغزها
  • زیتون
  • روغن‌های گیاهی و پخشینه‌ها

مواد غذایی سالم

کاهش چربی خون با مصرف حبوبات

حبوباتی مانند نخود و عدس منابعی غنی از فیبر محلول و پروتئین گیاهی هستند. خوردن حبوبات و لوبیا به جای گوشت (پروتئین حیوانی) می‌تواند به کاهش LDL بدن کمک کند.

اگر به خواص نخود علاقمند هستید مطلب ویژه‌ترین خواص نخود که بهتر است بدانید را بخوانید.

حبوبات و کاهش چربی

کاهش کلسترول بد با مصرف آجیل

آجیل حاوی چربی‌ها و فیبرهای مفیدی برای قلب بوده و می‌تواند به کنترل کلسترول کمک کند. خوردن منظم آجیل با کاهش سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید ارتباط دارد.

سویا و مشتقات آن

محصولات سویا شامل توفو، شیر سویا، لوبیای سویا و دانه سویا سبز یکی از پاسخ‌های برای کاهش چربی خون چی بخوریم هستند. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که خوردن منظم محصولات سویا می‌تواند به کاهش LDL و تری گلیسیرید کمک کند.

استرول‌های گیاهی

غلظت کمی از استرول‌های گیاهی در میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و غلات وجود دارد. بااین‌حال برخی از غذاها (مانند مارگارین) غنی‌شده با استرول‌های گیاهی هستند. خوردن غذاهای حاوی استرول‌های گیاهی به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی متعادل می‌تواند کلسترول بد را کاهش دهد.

کاهش چربی خون

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب این مواد اعتیادآور را باید بخورید را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ اسفند ۱۴۰۰ در ۱:۰۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ در ۶:۰۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۷:۵۷ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۸ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۳۱ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۷ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۵۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…