چرا صدای غذا خوردن دیگران برای برخی آزار دهنده است؟

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اسکن‌ها نشان می‌دهد که در مغز برخی افراد ارتباط قوی‌تری بین بخشی که صدا را پردازش می‌کند و قسمتی که دهان و گلو را کنترل می‌کند وجود دارد.
چرا صدای غذا خوردن آزار دهنده است

دانشمندان روشن کرده‌اند که چرا صداهای روزمره مانند جویدن و نوشیدن برای برخی افراد چنان دیوانه کننده است. با مجله دلتا همراه باشید تا با دلیل اینکه چرا صدای غذا خوردن آزار دهنده است بیشتر آشنا شوید.

چرا صدای غذا خوردن آزار دهنده است

در حالی که اکثر افراد نسبت به سر و صدای جویدن و هورت کشیدن بی تفاوت هستند، اما کسانی که دچار میسوفونی (صدابیزاری) هستند به شدت تحریک می‌شوند. تا حدی که منزجر، مضطرب، عصبانی و حتی خشن می‌شوند.
افراد مبتلا به میسوفونی پیوندهای قوی‌تری بین بخش پردازش کننده صدا در مغز و بخشی از قشر که حرکات عضلات دهان را کنترل می‌کند دارند.
اسکن‌ها نشان داد که وقتی برای افراد مبتلا به میسوفونیا “صدای جویدن” پخش می‌شد، منطقه‌ای از مغز که مربوط به حرکات دهان و گلو است، نسبت به گروه کنترل داوطلب (که این بیماری را ندارند) بیش از حد فعال شده است.
دانشمندان علوم اعصاب در دانشگاه نیوکاسل می‌گویند: « در میسوفونی صدای جویدن، منطقه موتور را فعال می‌کند حتی اگر فرد فقط به صدا گوش دهد. این باعث می‌شود آن‌ها احساس کنند صداها به آن‌ها نفوذ می‌کنند».

اگر به این دست مطالب علاقه‌مند هستید حتما مطلب دانستنی‌های جالب درباره بیماری آلزایمر که قطعا نمی‌دانید را بخوانید.

سیستم عصبی آینه‌ای

صداهای محرک ، آنچه را که سیستم عصبی آینه‌ای مغز نامیده می‌شود فعال می‌کنند. نورون‌های آینه‌ای هنگام انجام عملی توسط فرد و یا مشاهده دیگران در حال انجام آن حرکت خاص، برانگیخته می‌شوند.
فعال شدن سیستم نورون آینه‌ای با صدای جویدن، باعث نمی‌شود که افراد مبتلا به میسوفونی به طور غیر ارادی شروع به جویدن یا بلعیدن کنند. برخی از افراد مبتلا به این بیماری صدایی را که آن‌ها را تحریک می‌کند تقلید می‌کنند زیرا این کار با کنترل احساسات آن‌ها، باعث آرامش‌شان می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی، مطلب آیا شکستن قولنج انگشتان دست ضرر دارد؟ را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ در ۱:۳۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۴:۱۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۰۱ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۸ بهمن ۱۴۰۰ در ۹:۴۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۸ بهمن ۱۴۰۰ در ۴:۴۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…