آیا رابطه نامشروع شوهر به زن حق طلاق می‌دهد؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رابطه نامشروع یکی از مهم‌ترین جرایم منافی عفت است که در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی ( تعزیرات ) جرم انگاری شده و برای آن مجازات تعیین شده است.
تاثیر رابطه نامشروع در طلاق

متاسفانه امروزه یکی از مهم‌ترین عوامل طلاق و جدایی میان زوجین، وجود رابطه نامشروع از سوی یکی از آنان است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تاثیر رابطه نامشروع در طلاق می‌پردازیم.

اثبات رابطه نامشروع و طلاق از طرف زن

همان‌طور که می‌دانید حق طلاق در قوانین خانواده ایران با مرد است. بنابراین زن باید با اثبات عسر و حرج موضوع ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی از دادگاه درخواست طلاق کند.

عسر و حرج به معنای سختی و مشقتی است که ادامه زندگی مشترک را برای زن غیر قابل تحمل کند. موارد آن بسیار زیاد است که به عنوان یکی از آن‌ها  می‌توان به خیانت همسر اشاره کرد. البته این موضوع نیاز به اثبات در دادگاه دارد و صرف درخواست طلاق از سوی زن با استناد به عسر و حرج، موجب صدور حکم طلاق نخواهد بود.

تاثیر رابطه نامشروع

علاوه بر این درصورتی‌که مرد شروط ضمن عقد را امضا کرده باشد و زن بتواند یکی از موارد چهارده‌گانه شروط چاپی در سند نکاحیه را اثبات کند، وکیل در طلاق خواهد بود و می‌تواند از دادگاه درخواست طلاق کند.

بنابراین اثبات رابطه نامشروع شوهر و صدور حکم طلاق، بنا بر تشخیص دادگاه می‌تواند یا از مصادیق عسر و حرج باشد یا از مصادیق بندهای ۲ و ۹ شروط ضمن عقد نکاح یا هر دو.

توجه داشته باشید که در هر یک از شرایط مذکور، اتهام زنی یا داشتن عکس، پرینت یا اسکرین‌شات، موثر در صدور حکم طلاق نخواهد بود. بلکه حتما باید حکمی در خصوص اثبات رابطه نامشروع صادر شده باشد و این رای ضمیمه پرونده شده باشد تا قاضی دادگاه خانواده با استناد به آن حکم طلاق را صادر کند.

رابطه نامشروع

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب معرف زن و مرد در رابطه نامشروع هم مجازات دارد را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ در ۶:۰۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۹:۰۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …