چه زمانی یک رابطه، نامشروع است؟

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در قوانین کیفری ما قانون‌گذار روابط خارج از حدود عرفی و قانونی مرد و زن را تحت عنوان رابطه نامشروع جرم‌انگاری نموده است.
شرایط رابطه نامشروع

اگر روابط بین مرد و زنی که به سن بلوغ رسیده‌اند از طریق شرعی آن یعنی جاری شدن صیغه نباشد، رابطه نامشروع است که این رابطه شامل کافی‌شاپ، چای خوردن و قدم زدن در پارک نیز هست. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط رابطه نامشروع  می‌پردازیم.

چه زمانی یک رابطه از دید قانون نامشروع تلقی می‌گردد؟

“هرگاه زن و مردی که بین آن‌ها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل‌ (بوسیدن) یا مضاجعه (همبستر شدن) شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف (اجبار) و اکراه باشد فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود”.

در خصوص این ماده موارد ذیل نیاز به توجه و تحلیل دارد.

  • لزوم نداشتن رابطه زوجیت

بدیهی است در صورتی‌که دو فرد دارای رابطه زوجیت باشند، به هر نحو اعم از نکاح دائم و منقطع موضوع جرم رابطه نامشروع منتفی است.

  • اعمالی از قبیل تقبیل یا مضاجعه + عمل منافی عفت

چنانچه دایره این جرم با تفاسیر شخصی گسترش پیدا کند، شاهد آسیب‌های جدی به روابط مفید در جامعه خواهیم بود.

لذا روابط‌کاری و صحبت‌های متداول و سوالاتی که امکان دارد که دو همکار یا همکلاسی یا فامیل از یکدیگر بپرسند و همچنین معاشرت و سلام و احوالپرسی روزانه از حدود تعریف این جرم خارج است. قانون مجازات اسلامی برای انواع جرایم مجازات‌های مختلفی در نظر گرفته است، اگر به انواع مجازات‌ها علاقه دارید به مطلب مجازات خواستگار دروغگو چیست؟ مراجعه کنید.

حتی زمانی‌که دو شخص تحت‌نظر خانواده برای ازدواج مدتی را به آشنایی معقول با یکدیگر اختصاص می‌دهند نیز درصورتی‌که منجر به روابط بسیار نزدیک و تقبیل یا مضاجعه نشود مشمول رابطه نامشروع نمی‌گردد، بلکه اعمالی که نشان از رابطه‌ای فیزیکی یا غریزی و نامتعارف را میان افراد مبرهن نماید، مشمول این حکم است.

رابطه نامشروع

  • اکراهی نبودن

منظور این است که شخصی بدون میل باطنی و بدون رضایت توسط دیگری مورد اعمال نامشروع و آزار خارج از عرف قرار گیرد. در این‌صورت صرفا اکراه کننده مسئول است و به مجازات مقرر در ماده می‌رسد نه اکراه شونده.

  • عمل انجام شده مشمول زنا نباشد

بدیهی است عمل زنا مستوجب حد بوده و راه‌های اثباتی و شرایط تحقق مخصوصی را دارا است. لذا رابطه نامشروع زمانی است که عمل متفاوت از نزدیکی مربوط به جرم زناست.

  • مجازات تا ۹۹ ضربه

مجازات ارتکاب رابطه نامشروع تا ۹۹ ضربه شلاق است. این بدین معنی نیست که الزاما ۹۹ ضربه شلاق نتیجه ارتکاب جرم است، بلکه بسته به نظر قاضی، شخصیت مرتکبین و شرایط وقوع جرم می‌تواند به عنوان مثال به ۱، ۲۰ یا حتی ۹۹ ضربه برای افراد مرتکب حکم صادر گردد.

روابط نامشروع و شرایط آن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب معرف زن و مرد در رابطه نامشروع هم مجازات دارد را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۱۳ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۴:۰۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۲:۲۳ ب٫ظ

    کاملا مفید و لازمه که همه دراین موارد آگاهی داشته باشن🙏🙏🙏

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۴:۳۲ ب٫ظ

      ممنون از نظرتون. بله اطلاع از این قوانین برای همه افراد جامعه لازم هستش

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۲:۵۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …