زنای محصنه و زنای غیرمحصنه چه تفاوتی دارند؟

۱۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در اسلام زنا به رابطه جنسی میان زن و مرد، بدون وجود رابطه ازدواج میان آن‌ها می‌گویند همچنین به مردی که مرتکب زنا شده‌است زانی و زن زناکار را زانیه می‌گویند.
تفاوت زنای محصنه و غیر محصنه

جرم زنا به چند دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از: زنای به عنف یا اکراه، زنای محصن و محصنه و زنای به اختیار یعنی مواردی که طرفین به خواست و اراده خود و آزادانه مرتکب این جرم می‌شوند و از طرفی شرایط زنای محصن و محصنه را هم ندارند در هر کدام از این موارد مجازات‌ها متفاوت است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تفاوت زنای محصنه و غیر محصنه می‌پردازیم.

تعریف زنای محصنه و محصن

زنای محصنه و محصن به معنای آن است که شخص زنا کننده دارای همسر دائمی و بالغ باشد. درحالی‌که خودش هم عاقل و بالغ است با همسرش رابطه جنسی داشته باشد. یعنی هرگاه بخواهد، بتواند با همسر خود نزدیکی کند و مانعی در کار نباشد و با این حال تن به این گناه داده باشد.

به زبان ساده‌تر اگر یک زن متأهل با وجود شرایط مذکور زنا کند، به فعل رخ داده زنای محصنه گفته می‌شود.  اگر زانی مرد متاهل باشد زنای محصن گفته می‌شود.

البته اموری از قبیل: مسافرت، حبس، حیض، نفاس، بیماری مانع از مقاربت یا بیماری‌ای که موجب خطر برای طرف مقابل می‌گردد. مانند ایدز و سفلیس، زوجین را از احصان خارج می‌کند.

تفاوت زنا

به عنوان مثال اگر زنی در هنگام غیاب شوهرش (مثلاً به یک مسافرت طولانی رفته است)، با فرد دیگری زنا کند، در حکم محصنه نیست. همچنین اگر شخص دارای همسر موقت، نابالغ و مجنون باشد هم از شمول احصان خارج است. یعنی درصورتی‌که زنا کند در حکم محصن یا محصنه نیست.

لازم به ذکر است با اینکه قانون‌گذار نوع بیماری و مصادیق آن را ذکر کرده تا از هرگونه برداشت خلاف آن جلوگیری کند، اما در خصوص حبس و مسافرت چنین تصریحی ندارد. در واقع اینکه حبس و مسافرت چند روز طول بکشد زوجین را از حالت احصان خارج می‌کند سوالی است که باید توسط قانون گذار جواب داده شود.

مجازات زنای محصنه و محصن

به موجب ماده ۲۲۵ قانون مجازات اسلامی حد زنا برای زانی محصن و زانیه محصنه رجم یا سنگسار است. در صورت عدم امکان اجرای رجم با پیشنهاد دادگاه صادرکننده حکم قطعی و موافقت رئیس قوه قضاییه چنانچه جرم با شهادت شهود ثابت شده باشد موجب اعدام زانی محصن و زانیه محصنه است. درغیراین‌صورت یعنی مواردی که جرم با اقرار یا علم قاضی ثابت شده باشد موجب ۱۰۰ ضربه شلاق برای هر یک از آن‌ها است.
زنای محصنه و غیر محصنه
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آیا کشتن زن خیانتکار مجازات دارد؟  را مطالعه کنید.

۱۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ در ۳:۱۲ ق٫ظ

  2. کیومرث محسنیپور

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ در ۹:۰۸ ب٫ظ

    بسیار عالی توضیح داده اید ممنون

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ در ۰:۵۹ ق٫ظ

      ممنونم از همراهی شما

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۱۳ ق٫ظ

  4. منصور

    ۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۷ ب٫ظ

    بسیار مفید میباشد برای اطرافیانت بفرست

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۴:۳۲ ب٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۵۳ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۵ بهمن ۱۴۰۰ در ۷:۵۳ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۵ بهمن ۱۴۰۰ در ۷:۵۳ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۵ بهمن ۱۴۰۰ در ۷:۵۳ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۵ بهمن ۱۴۰۰ در ۷:۵۳ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۵ بهمن ۱۴۰۰ در ۶:۴۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …