آیا با وجود رابطه نامشروع زن، نفقه باید پرداخت گردد؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از متداول‌ترین پرسش‌های آقایان این است که اگر رابطه نامشروع زن خود را ثابت کند، از پرداخت نفقه به او معاف خواهد بود یا خیر؟
پرداخت نفقه به زن خیانتکار

از جمله مهم‌ترین حقوقی که زن به موجب انعقاد عقد نکاح از آن برخوردار می‌شود، حق دریافت نفقه است. بر اساس شرع و قانون مدنی، مرد، مکلف شده است تا علاوه بر نفقه فرزندان خود، نفقه زن را نیز به وی بپردازد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع پرداخت نفقه به زن خیانتکار می‌پردازیم.

تعریف نفقه زن

بر اساس ماده ۱۱۰۷قانون مدنی:” نفقه زن، عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن. از قبیل مسکن، البسه، نان، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم، در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض.” بنابراین، در تعریف نفقه باید گفت، نفقه مالی است برای رفع نیاز‌های زن، که مرد موظف شده است که این مال را پرداخت کند. همچنین، او وظیفه دارد تا تمامی نیازهای مادی زن را بر اساس عرف جامعه برطرف کند.

آیا با وجود رابطه نامشروع زن، نفقه باید پرداخت گردد؟

پاسخ به این سوال منفی است. اثبات خیانت زن موجب عدم تعلق نفقه به وی نمی‌شود و زن همچنان مستحق دریافت نفقه خود است.

دلیل این امر که اثبات رابطه نامشروع زن موجب محروم شدن او از دریافت نفقه نمی‌شود به این جهت است که: موجب و سبب اینکه زن از شوهر خویش نفقه دریافت می‌کند، موجب و دلیل قانونی است، تحت عنوان تمکین عام و خاص. اگر به مباحث قانون مجازات علاقه دارید مطلب آیا کشتن زن خیانتکار مجازات دارد؟ را مطالعه کنید.

لذا صرفا با اثبات عدم تمکین زن، می‌توان به او نفقه نپرداخت. رابطه نامشروع هرچند اثبات گردد به تنهایی دلیلی برای جواز عدم پرداخت نفقه نیست.

پرداخت نفقه به زن

نفقه بعد از طلاق زن

در پاسخ به این سوال که آیا بعد از طلاق نفقه به زن تعلق می‌گیرد باید بگوییم، اصولا نفقه بعد از طلاق زن، بر عهده مرد نیست مگر در دو حالت که عبارتند از:

بارداری زن: دراین‌صورت، صرف نظر از نوع طلاق، تا پایان وضع حمل، مرد ملزم به پرداخت نفقه است. البته بعد از وضع حمل نیز مرد، همچنان، موظف به پرداخت نفقه فرزند خود است؛ اما در خصوص پرداخت نفقه زوجه، دیگر وظیفه ای ندارد.

طلاق رجعی: در پاسخ به این سوال که آیا بعد از طلاق نفقه به زن تعلق میگیرد باید بگوییم، در صورتی که طلاق از نوع طلاق رجعی باشد زن، موظف است تا پایان مدت عده طلاق، در منزل همسرش سکونت نماید. در مقابل، شوهر هم موظف است که نفقه این مدت را به وی بپردازد تا مدت عده به پایان برسد.

 نفقه به زن خیانتکار

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب در این شرایط زن می‌تواند از تمکین جنسی خودداری کند را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ در ۵:۵۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۹:۰۰ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۸ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …