عوارض باورنکردنی تماشای تلویزیون

۷
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خطر لخته شدن خون در رگ ممکن است با افزایش تماشای تلویزیون، بیشتر شود.
تماشای زیاد تلویزیون

دانشمندان می‌گویند در صورت تماشای زیاد تلویزیون، برای جلوگیری از لخته شدن خون استراحت کنید. این هشدار در حالی است که یک مطالعه گزارش می‌دهد تماشای تلویزیون به مدت چهار ساعت یا بیشتر در روز با ۳۵ درصد خطر بیشتر لخته شدن خون در مقایسه با کمتر از ۲.۵ ساعت مرتبط است. با مجله دلتا همراه باشید.

تماشای زیاد تلویزیون

دکتر ستور کونوتسور، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه بریستول بریتانیا گفت: یافته‌های مطالعه ما نشان می‌دهند که فعالیت فیزیکی، خطر افزایش لخته‌های خون مرتبط با تماشای طولانی مدت تلویزیون را از بین نمی‌برد. اگر می‌خواهید در تلویزیون پرخوری کنید، باید استراحت کنید. می‌توانید هر ۳۰ دقیقه یک بار بایستید و حرکات کششی انجام دهید یا از دوچرخه ثابت استفاده کنید. از ترکیب تلویزیون با میان وعده‌های ناسالم خودداری کنید.
این مطالعه ارتباط بین تماشای تلویزیون و ترومبوآمبولی وریدی (VTE) را بررسی کرد. VTE شامل آمبولی ریه (لخته شدن خون در ریه‌ها) و ترومبوز ورید عمقی (لخته شدن خون در ورید عمیق، معمولا پاها که می‌تواند به ریه‌ها رفته و باعث آمبولی ریه شود) است.

اگر به این دست مطالب علاقه‌مند هستید حتما مطلب ۶ وسیله شخصی که باعث بیماری می‌شوند  را بخوانید.

انجام این مطالعه

برای انجام این مطالعه، محققان یک بررسی سیستماتیک برای جمع آوری شواهد منتشر شده موجود در مورد موضوع انجام دادند و سپس نتایج را با استفاده از فرآیندی به نام متاآنالیز ترکیب کردند.
دکتر کونوتسور گفت: ترکیب چندین مطالعه در یک متاآنالیز نمونه بزرگتری ارائه می‌دهد و نتایج را دقیق‌تر و قابل اعتمادتر از یافته‌های یک مطالعه فردی می‌کند.
تجزیه و تحلیل شامل سه مطالعه با مجموع ۱۳۱۴۲۱ شرکت کننده ۴۰ ساله و بالاتر بدون VTE از قبل بود. میزان زمان صرف شده برای تماشای تلویزیون توسط پرسش‌نامه ارزیابی شد و شرکت کنندگان به عنوان بینندگان طولانی مدت (تماشای تلویزیون حداقل چهار ساعت در روز) و هرگز به ندرت بیننده (تماشای تلویزیون کمتر از ۲.۵ ساعت در روز) طبقه‌بندی شدند.

میانگین طول مدت پیگیری

میانگین طول مدت پیگیری در سه مطالعه از ۵.۱ تا ۱۹.۸ سال متغیر بود. در این دوره، ۹۶۴ شرکت کننده VTE را توسعه دادند. محققان خطر نسبی ابتلا به VTE را در تماشاگران تلویزیونی طولانی مدت در مقابل هرگز یا به ندرت مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آن‌ها دریافتند که بینندگان طولانی مدت ۱.۳۵ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به VTE در مقایسه با تماشاگران هرگز یا به ندرت بوده‌اند.

هر سه مطالعه برای این عوامل تنظیم شده‌اند؛ زیرا آن‌ها به شدت با خطر VTE مرتبط هستند. به عنوان مثال سن بالاتر، BMI بالاتر و عدم فعالیت بدنی با افزایش خطر VTE مرتبط است. یافته‌ها نشان می‌دهند که صرف نظر از فعالیت بدنی، شاخص توده بدنی، سن و جنسیت شما، تماشای چندین ساعت تلویزیون یک فعالیت خطرناک برای ایجاد لخته خون است.
 تماشای تلویزیون
پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب دانستنی‌های جالب درباره بیماری آلزایمر که قطعا نمی‌دانید را بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ در ۶:۱۸ ب٫ظ

    🙏🏻🌻

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۸:۵۰ ق٫ظ

      سپاس

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۰۲ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۷ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۰ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۴ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۴۲ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۴ بهمن ۱۴۰۰ در ۴:۰۵ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۴ بهمن ۱۴۰۰ در ۳:۵۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…