در گوشی دیگران سرک نکشید، مجازات دارد

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر کسی در تلفن همراه شخص دیگری سرک بکشد و فضولی کند باید مجازات قانونی را طی کند.
مجازات فضولی در گوشی

سرک کشیدن در تلفن همراه دیگران و فضولی کردن کار بسیار ناشایست و ناپسندی است. قانون‌گذار برای افرادی که به‌صورت غیرقانونی در تلفن همراه و رایانه دیگران سرک می‌کشند و فضولی می‌کنند مجازات تعیین کرده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات فضولی در گوشی می‌پردازیم.

فضولی کردن در تلفن همراه دیگران چه مجازاتی دارد؟

قانون‌گذار در ماده یک قانون جرائم رایانه‌ای مجازات فضولی کردن در تلفن همراه دیگران را مشخص کرده است. قانون‌گذار هشدار داده اگر فردی بدون اجازه صاحب تلفن همراه، در تلفن او سرک بکشد و فضولی کند به حبس از ۹۱ روز تا ۱ سال یا جزای نقدی از ۵ میلیون ریال تا ۲۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

این مجازات نشان از آن دارد که قانون‌گذار با افراد فضول و آن‌هایی که می‌خواهند علیه اطلاعات شخصی افراد دیگر اقدام کنند بسیار سخت‌گیر است.

قانون‌گذار دسترسی غیرمجاز به سامانه رایانه­‌ای، مخابراتی یا داده‌ها را در صورت وجود شرایطی مستحق جرم می­‌داند. در صورت وقوع چنین شرایطی فرد خاطی مجرم است.

فضولی در گوشی دیگران

اگر دسترسی بدون اجازه شخص باشد، تخلف رخ داده است. براساس این شرط در مواردی‌ که خود شخص اجازه مشاهده دهد، جرمی رخ نمی‌دهد. در غیراین‌صورت فرد مجازات می‌شود.

حال اگر تلفن همراه دارای تدابیر امنیتی باشد و فردی بدون اجازه وارد آن شود، او مجرم است. اگر تلفن همراه یا رایانه شخصی دارای رمز عبور باشد و مرتکب با گذر از این تدابیر امنیتی به اطلاعات دسترسی پیدا کند، مجرم شناخته می‌شود.

گذر از این تدابیر امنیتی می­‌تواند از روش‌های مختلفی صورت گیرد. چه به‌‌صورت فنی و با استفاده از نرم­‌افزار و چه به‌‌صورت غیرفنی مثل فریب‌ دادن شخص برای در اختیار گذاشتن نام کاربری و رمز عبور که باز هم جرم رخ داده است.

بر اساس قانون اگر فردی از تدابیر امنیتی عبور کند و وارد سیستم‌های شخصی رایانه‌ای فرد شود، حتی بدون اینکه اطلاعاتی را مشاهده کند عمل وی جرم و قابل مجازات است.

فضولی در تلفن همراه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آیا خطاب کردن افراد با نام حیوانات جرم است؟ را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ در ۶:۰۵ ب٫ظ

  2. سعیدی

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۲ ب٫ظ

    من هم موافق هستم خوب فضولی نکن

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۱ ب٫ظ

      ممنونم از همراهی و نظر شما

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۹:۰۰ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۸ بهمن ۱۴۰۰ در ۴:۳۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۷ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۳۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …