کاداستر در اسناد مالکیت به چه معناست؟

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
صدور سند مالكيت كاداستری در قالب طرح کاداستر و به دليل بالابودن ضريب امنيت اين سيستم و سرعت در پاسخگويی به مراجعین ثبتی اجرا شده است.
کاداستر

کاداستر نوعی نقشه‌برداری‌ است که ارزش حقوقی دارد و بر اساس حدود و مرزبندی آن ملک سند صادر می‎شود. در مطلب قبل مراحل صدور اسناد تک برگ مالکیت به طور کامل شرح داده شد. در این نوشتار مشخصات و کیفیت این اسناد را بررسی خواهیم کرد.

صدور سند مالکیت کاداستری در قالب طرح کاداستر و به دلیل بالابودن ضریب امنیت این سیستم و سرعت در پاسخگویی به مراجعان ثبتی اجرا شده است.

دسترسی سریع مالکان اسناد کاداستر به موقعیت دقیق و اطلاعات ملک:

برای بالا‎بردن ضریب کیفی اسناد مالکیت ضمن اینکه نقشه ملک در سند مالکیت ترسیم می‎شود، مختصات جغرافیایی نقشه هم در سند درج خواهد شد و قابلیت جستجوی موقعیت دقیق محل وقوع ملک از طریق رایانه برای مالکان این اسناد مهیا شده است. مالکان می‎توانند با وارد کردن مختصات جغرافیایی از طریق نرم افزار google earts موقعیت ملک خود را روی نقشه گوگل مشاهده کنند.

نخستین گام ایجاد کاداستر، تهیه نقشه هایی با مقیاس مناسب از املاک موردنظر است. در مرحله بعد پس از جمع آوری اطلاعات مرتبط با املاک، این اطلاعات باید روی نقشه های تهیه شده تطبیق داده شوند. در نهایت مجموعه این اطلاعات بعد از تائید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت می‎رسند.

کاداستر

ویژگی های خاص اسناد مالکیت تک برگ ( کاداستری) :

در هنگام تهیه فرم های این اسناد مالکیت جدید، کارشناسان تمام موارد لازم مثل زیبایی شناختی ظاهری مطابق با فرهنگ غنی ایرانی و استفاده از جوهرهای مخصوص امنیتی، کاغذ مخصوص واتر مارک و تکنیک های چاپ امنیتی روی کاغذ، جامع و خوانا بودن اقلام اطلاعاتی را رعایت کرده‎اند و اطلاعات جدید و مورد نیاز هر سند، از قبیل موارد زیر توسط مراجع ثبتی روی آن درج شده است.

۱) نشانی دقیق ملک

۲) کدپستی ملک

۳) کد ملی مالک

۴) تصویر نقشه کاداستر (نقشه هوایی تهیه شده از ملک توسط کارشناسان نقشه برداری)

۵) درج مختصات جغرافیایی

۶) درج موقعیت نقشه در محل (محل دقیق قرار گرفتن ملک در محل)

کاداستر

۷) درج شماره جام

این شماره ۲۳ رقمی شامل اطلاعات مربوط به طول و عرض جغرافیایی و محدوده آن مطابق با نقشه جهانی همراه شماره بلوک و طبقه شماره واحد است و قابلیت بررسی موقعیت ملک را برای مالکان مهیا کرده است .

۸) درج بارکد امنیتی

 این شماره بارکد ۱۸ رقمی شامل پلاک ثبتی، شماره صفحه، شماره ثبت و کد واحد ثبتی استان محل وقوع ملک است که به منظور پیشگیری از جعل اسناد مالکیت صادره، این بارکد امنیتی پیش بینی شده که حاوی این موارد اطلاعاتی است.

بنابراین در صورتی‎که در هر یک از موارد اطلاعاتی سند مالکیت تغییری ایجاد شود و یا جعلی صورت گیرد از طریق بارکد امنیتی مشخص خواهد شد.

۹) داشتن برچسب هولوگرام امنیتی

به منظور ارتقاء ضریب امنیت سند مالکیت، هولوگرام چاپ مخصوص با رعایت ضرایب امنیتی توسط کارشناسان چاپ شده و در اختیار واحدهای ثبتی قرار گرفته تا بعد از صدور سند مالکیت هولوگرام امنیتی روی سند مالکیت الصاق و به مالک ارائه شود. کلیه نکات امنیتی در این هولوگرام پیش بینی شده است. بنابراین چنانچه سند مالکیت کاداستر به هر دلیلی بدون هولوگرام امنیتی باشد از اعتبار لازم برخوردار نخواهد بود.

برای مطالعه‎ی بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی مجله دلتا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …