تاثیر قیمت دلار بر بازار مسکن

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ثبات نسبی بازار ارز در ماه های اخیر باعث شد تا تاثیر قیمت دلار بر بازار مسکن مثبت باشد و تداوم این روند در کنار تحولات بین‌المللی می‌تواند منجر به رونق اقتصاد مسکن در سال 98 شود.
تاثیر قیمت دلار بر بازار مسکن

تجربه دوسال اخیر در بازارهای همسو با مسکن نشان داد که  ارز و طلا به شکلی قابل توجه در اثر تحولات سیاسی و بین‌المللی دچار نوسان می‌شوند و این نوسان با توجه به ظرفیت هر بخش، به بخش‌های دیگر اقتصاد هم سرایت می‌کند. طبیعی است تاثیر قیمت دلار بر بازار مسکن به سبب حیاتی بودن آن موضوعی است که در یک سال اخیر به شدت مورد توجه فعالان بازار و عامه مردم قرار گرفته است.

به گزارش مجله دلتا رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در خصوص تاثیر قیمت دلار بر بازار  مسکن در ماه های اخیر گفت: با توجه به ثبات نسبی بازار ارز که عاملی موثر در قیمت مسکن محسوب می‌شود و هم‌چنین افت بازده سرمایه در بورس، انتظار می‌رود سرمایه‌ها به تدریج وارد بازار مسکن شود. البته جهش قیمتی برای سال آینده پیش‌بینی نمی‌شود اما افزایش متناسب با نرخ تورم، دور از انتظار نیست.

مصطفی قلی خسروی تاکید کرد: مشاوران املاک به هیچ عنوان از التهاب بازار مسکن خوشحال نمی‌شوند؛ زیرا نوسان های شدید قیمتی در بازار ملک به کاهش معاملات و خروج سرمایه از این بخش می‌انجامد. وی اظهار امیدواری کرد که سال آینده شاهد ثبات قیمت مسکن باشیم.

رابطه قیمت دلار و مسکن

وی افزود: باید این واقعیت را در نظر داشت که هر نوع تغییر در بخش حامل‌های انرژی، کاهش ساخت و ساز یا شوک در بازارهای ارز یا طلا می‌تواند در بازار مسکن اثرگذار باشد. البته رویکرد اخیر وزارت راه و شهرسازی مبنی بر رونق ساخت و ساز می‌تواند مقداری از فشار تقاضا بکاهد و این بازار را آرام کند.

روند رو به رشد معاملات مسکن در بهمن

 رئیس اتحادیه مشاوران املاک در تشریح آخرین وضعیت معاملات مسکن تهران و کل کشور گفت: از یکم تا پانزدهم بهمن ماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۵۳۶۷ قرارداد خرید و فروش مسکن در شهر تهران به امضا رسیده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۵۴ درصد کاهش یافته است. هم‌چنین در همین مدت ۶۳۱۶ اجاره‌نامه امضا شده که از کاهش ۱۳ درصدی نسبت به ۱۵ روز ابتدای بهمن‌ماه ۱۳۹۶ حکایت دارد.

وی افزود: از یکم تا پانزدهم بهمن ماه ۱۳۹۷ در کل کشور نیز ۲۷ هزار و ۲۷۳ قرارداد خرید و فروش منعقد شده که افت ۲۰ درصدی نسبت به زمان مشابه سال قبل را نشان می‌دهد. در مدت یاد شده هم‌چنین ۲۱ هزار و ۳۱۶ قرارداد اجاره در کل کشور به امضا رسیده که کاهش ۹ درصدی را نسبت به ۱۵ روز ابتدای بهمن ماه ۱۳۹۶ نشان می‌دهد.

روندحاکم بر بازار مسکن از اواسط دی ماه باعث شد تا تاثیر قیمت دلار بر این بازار مثبت و رو به رشد باشد و به نظر می‌رسد در صورت ادامه این مسیر می‌توان آینده روشنی را برای بازار مسکن در سال ۹۸ پیش بینی کرد.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش  صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…