۳ دلیل برای اینکه بدانید خواب شبانه مهم‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید

۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خواب خوب شبانه برای سلامتی بسیار اهمیت دارد. در حقیقت، استراحت کردن درست به اندازه‌ ورزش و تغذیه‌ مناسب مهم است و نباید نادیده گرفته شود.
اهمیت خواب شبانه

اگرچه بسیاری از مردم این را می‌دانند ولی به دلایل گوناگون اهمیت کمی برای خواب و استراحت قائل می‌شوند. زندگی نوین منجر شده همه‌ مردم زمان زیادی را صرف تحصیل، حرفه و خانواده کنند و نتوانند به اندازه‌ کافی استراحت داشته باشند. با مجله دلتا همراه باشید تا با اهمیت خواب شبانه بیشتر آشنا شوید.

اهمیت خواب شبانه

با توجه به پژوهش‌ها، مردم امروزی نسبت به گذشته خواب شبانه‌ بسیار کمتری دارند و حتی کیفیت خواب آن‌ها هم کاهش پیدا کرده است. در این میان، آن‌هایی که خواب کافی دارند هم معمولا شب‌ها را بیدار می‌مانند و در درازای روز کمبود خوابشان را جبران می‌کنند.

شما حتی اگر ساعات کافی را به خوابیدن اختصاص دهید ولی این ساعات شامل خواب شبانه نشوند، باز هم سلامتی خود را در خطر انداخته‌اید. خوابیدن در ساعات تاریکی تاثیر کاملا متفاوتی روی بدن می‌گذارد و شما باید تلاش کنید خواب و استراحت شبانه را در اولویت قرار دهید.

۱. خواب نامناسب ارتباط مستقیمی با افزایش وزن ناخواسته دارد

کم‌خوابی و خواب بی‌کیفیت می‌تواند تاثیر زیادی روی افزایش وزن بگذارد. با توجه به پژوهش‌ها، افرادی که زمان کمی را به خوابیدن اختصاص می‌دهند معمولا وزن بیشتری نسبت به سایر افراد دارند. در حقیقت، دوره‌های کوتاه خواب یکی از مهم‌ترین عوامل اضافه وزن و چاقی در مردم به شمار می‌رود.

در یک مطالعه‌ گسترده دیده شد کودکان و بزرگسالانی که خواب کوتاه و نامناسب دارند به ترتیب ۸۹ و ۵۵ درصد بیشتر در معرض چاقی و اضافه وزن قرار می‌گیرند. پژوهشگران بر این باورند که تاثیر خوابیدن روی افزایش وزن به عوامل گوناگونی از جمله دگرگونی‌های هورمونی و عدم انگیزه برای ورزش کردن بستگی دارد. خواب نامناسب می‌تواند تعادل هورمون‌های شما را به هم بریزد و همچنین نگذارد حوصله‌ ورزش کردن داشته باشید.

بنابراین، اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید و تناسب اندام بهتری داشته باشید، حتما خواب کافی و باکیفیت را در اولویت قرار دهید.

اگر به این دست مطالب علاقه‌مند هستید حتما مطلب این حالت بخوابید تا از شر آلزایمر در امان باشید را بخوانید.

خواب شبانه

۲. کسانی که خواب شبانه و کافی دارند معمولا کالری کمتری مصرف می‌کنند

پژوهشگران مشاهده کرده‌اند که افراد کم‌خواب معمولا اشتهای بیشتری دارند و در درازای روز کالری بیشتری مصرف می‌کنند.

کمبود خواب منجر به بی‌نظمی نوسانات هورمونی در بدن می‌شود و کارکرد هورمون‌های اشتها را دچار اختلال می‌کند. در پی این رویداد، سطح هورمون گرلین که وظیفه‌ افزایش اشتها را بر عهده دارد، بالا می‌رود و سطح هورمون لپتین که جلوی اشتها را می‌گیرد و آن را سرکوب می‌کند، کاهش می‌یابد.

۳. خواب مناسب می‌تواند تمرکز، نوآوری و کارآمدی شما را تقویت کند

خواب برای جنبه‌های گوناگون کارکرد مغز اهمیت دارد. این شامل چیزهایی مانند ویژگی‌های شناختی، تمرکزی، کارآمدی و فعالیت مغز می‌شود. همه‌ این‌ها می‌توانند تحت تاثیر کم‌خوابی دچار اختلال شوند و اجازه ندهند مغز شما بتواند به‌خوبی فعالیت کند.

یک پژوهش روی عده‌ای از کارآموزان پزشکی تمرکز کرد و به نتایج جالبی رسید. کارآموزانی که ساعات کاری بالایی داشتند و نمی‌توانستند به اندازه‌ کافی بخوابند، با خطاها و اختلال‌های مغزی بیشتری نسبت به کارآموزانی که زمان کافی برای خوابیدن داشتند، روبه‌رو شدند.

یک پژوهش دیگر هم نشان داد خواب کم می‌تواند به اندازه‌ مسمومیت با الکل برای کارکرد مغز مضر و خطرناک باشد. از آن سو، با خواب و استراحت کافی می‌توان فعالیت مغز را ارتقا داد و قدرت حل مسئله را بیشتر کرد. همچنین کودکان و بزرگسالان با خواب مناسب می‌توانند تمرکز بیشتری داشته باشند و بهتر بتوانند فعالیت‌های روزمره و کارهای شغلی یا آموزشی را انجام دهند.

خواب شبانه

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی، مطلب  ۳ فایده باورنکردنی خوابیدن روی زمین  را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ بهمن ۱۴۰۰ در ۹:۰۶ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲ بهمن ۱۴۰۰ در ۲:۲۴ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲ بهمن ۱۴۰۰ در ۰:۵۶ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۶ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۴۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…