شوخی کردن هم مجازات دارد

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
 گاهی اوقات ممکن است افراد برای شوخی کردن با یکدیگر اقدام به ترساندن هم کنند، اما باید دانست که این شوخی می‌تواند برای فرد مجازات قانونی را به دنبال داشته باشد.
مجازات ترساندن

بر اساس قانون اگر فردی اقدام به ترساندن شخص دیگری کند، مجازات قانونی را باید تحمل کند که گاهی این مجازات بسیار سنگین است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات ترساندن دیگران می‌پردازیم.

 ترساندن دیگران

صدمه زدن به دیگران اگرچه در اغلب موارد با اثری قابل مشاهده و ملموس از جمله بریدگی، شکستگی، سوختگی، پارگی، اثر گلوله و مانند این‌‎ها همراه است اما در برخی از موارد، بدون هیچ اثر ظاهری بر جسم قربانی، به وی صدمه زده یا حتی او را می‌کشد.

گاهی اوقات پیش می‌آید که فردی، از روی شوخی دیگری را می‌ترساند. مثلا خبر دروغین فوت همسر یا یکی از فرزندان وی را با نشان دادن عکس‌هایی از جسد آن‌ها به کمک فتوشاپ به وی می‌دهد.

سگ وحشی خود را به سوی وی برمی‌انگیزاند. اقدام به ایجاد صدای بسیار مهیب در اطراف وی می‌کند. هنگامی که خوابیده است، فریاد بسیار بلندی بالای سرش می‌کِشد.

ملحفه‌ای سفید روی خود انداخته و در تاریکی شب، خود را یک شبح یا ملک‌الموت معرفی می‌کند. شمشیر یا چاقو یا اسلحه‌ای گرم به طرف وی یا یکی از عزیزانش می‌کشد و مانند این موارد.

در تمامی این موارد، با توجه به شدت عمل و نیز سن طرف مقابل، خصوصا وقتی که کودک، بیمار، سالمند یا اساسا فردی بسیار ترسو باشد، احتمال وقوع سکته‌ قلبی یا سکته‌ مغزی و مرگ وی وجود دارد. دراین‌صورت، ترساننده مسئول هر آسیبی خواهد بود که به قربانی در اثر این عمل برسد.

در این موارد نمی‌توان ترساننده را مسئول مرگ یا هر حادثه‌ دیگری که از ترساندن وی ناشی می‌شود، ندانست. خصوصا آن ‌که حملات عصبی و ایست‌های قلبی به خوبی توسط پزشکی قانونی قابل اثبات هستند.

مجازات ترساندن

مجازات ترساندن دیگران

اما ممکن است از خود بپرسیم در این موارد، مسئولیت مرتکب چگونه است؟ آیا اینکه دیه بپردازد، کفایت می‌کند یا ممکن است قصاص هم بشود؟ قانون برای جرایم متفاوتی مجازات در نظر گرفته است اگر به مطالب پیرامون مجازات‌های مختلف علاقه دارید به مطلب رابطه نامشروع در خودرو چه مجازاتی دارد؟ مراجعه کنید.

پاسخ آن است که هر دو صورت مذکور ممکن است. به‎‌علاوه در مواردی امکان دارد خویشاوندان فرد ترساننده، مسئول پرداخت دیه به ورثه‌ قربانی (در صورتی که فوت کرده باشد) یا به خود قربانی (در صورتی که فوت نکرده و آسیب دیده باشد) باشند. در مواردی نیز ممکن است دیه از بیت‌المال پرداخت شود.

بنابراین قانونگذار در ماده ۴۹۹ از قانون مجازات اسلامی بیان می‌دارد:

هرگاه کسی دیگری را بترساند و آن شخص در اثر ترس بی اختیار فرار کند یا بدون اختیار حرکتی از او سر بزند که موجب ایراد صدمه بر خودش یا دیگری گردد، ترساننده حسب تعاریف جنایات عمدی و غیر عمدی مسئول است.

ترساندن دیگران

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب حکم خیانت زن به شوهر چیست؟  را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۷:۲۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۷:۲۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲ بهمن ۱۴۰۰ در ۹:۰۶ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۳۰ دی ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۱ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۳۰ دی ۱۴۰۰ در ۷:۵۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …