در این شرایط شوهر می‌تواند حق طلاق را باطل کند

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در بین موکلین یا مراجعین دادگاهای خانواده هستند کسانی که وکالت بلاعزل طلاق به همسر خود داده و الان پشیمان شده یا در پی راهکاری هستند برای باطل کردن حق طلاقی که به همسر خود داده‌اند.
باطل کردن حق طلاق زن

حق طلاق طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی بر‌عهده شوهر است. زن هیچ‌گونه حقی در خصوص طلاق گرفتن ندارد. زن می‌تواند حق طلاق را در قبال بخشش تمام یا بخشی از مهریه از مرد بگیرد. به این‌صورت که هنگام عقد، زن و مرد به این توافق می‌رسند که در‌ صورت بخشش مهریه، مرد هم باید وکالت در طلاق را به زن بدهد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع باطل کردن حق طلاق زن می‌پردازیم.

باطل کردن حق طلاق زن

در وکالت در طلاق، مرد هر زمان می‌تواند وکیل را عزل کند. مگر این‌که عقد وکالت یا عدم عزل وکیل ضمن عقد لازمی ( عقدی که قابل برهم زدن نیست ) منعقد شده باشد.

به عنوان مثال اگر وکالت در طلاق زن در ضمن عقد نکاح و در سند ازدواج نوشته و شرط شده باشد، حق طلاق قابل ابطال از سوی مرد نیست. اما در این خصوص باید گفت اگر شوهر پشیمان شود راه حل‌هایی وجود دارد. برای نمونه:

شوهر می‌تواند با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی، وکالت در طلاق دیگری به شخص مورد اعتماد خود اعطا کند. ( یعنی به فرد دیگر علاوه بر زن، وکالت برای طلاق بدهد.)

 باطل کردن حق طلاق

به عبارت دیگر شوهر دو وکیل برای طلاق خواهد داشت. در آن‌جا مشخص می‌کند که حدود اختیارات وکلا اصطلاحا مجتمعا است. ( یعنی هیچ کدام از وکلا حق ندارند بدون اجازه وکیل دیگر درخواست طلاق بدهند.) و بلافاصله بر طبق اظهارنامه رسمی مراتب اضافه کردن وکیل و حدود اختیار را به زن ابلاغ می‌کند.

تعیین کردن ناظر استصوابی بر حق طلاق زن هم( فردی که بر درخواست طلاق نظارت کند)، راه حل دیگر است.

اما اگر حق طلاق زن به صورت وکالت‌های تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی باشد کار کمی سخت خواهد بود. زیرا باید دید که در وکالتنامه حق طلاق چه نوشته شده است.

اگر وکالت در طلاق بلاعزل نباشد شوهر (موکل) می‌تواند به دفترخانه تنظیم کننده سند مراجعه کند و وکیل را عزل کند. اما اگر وکالت طلاق بلاعزل و جامع باشد و حق اضافه کردن وکیل و ناظر هم ساقط شده باشد در عمل امکان بلااثر کردن وکالتنامه طلاق وجود ندارد.

حق طلاق زن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب زنانی که ازدواج با آن‌ها ممنوع است را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۱:۵۱ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ در ۹:۳۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۴ بهمن ۱۴۰۰ در ۲:۵۰ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳ بهمن ۱۴۰۰ در ۹:۰۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …