این حالت بخوابید تا از شر آلزایمر در امان باشید

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خوابیدن به پهلو، با استناد به شواهد علمی، بر عکس خوابیدن به پشت یا شکم، به طور فعال مواد زائد مغزی را از بین می‌برد.
خوابیدن به پهلو

محققان دانشگاه استونی بروک آمریکا یافته‌های تجربی خود را در قالب یک مقاله کامل در مجله علوم اعصاب منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهند خوابیدن به پهلو در مقایسه با سایر حالات خواب، به نحو موثرتری مغز را از مواد زائد که ممکن است در ایجاد انواع بیماری‌ها نقش داشته باشند پاکسازی می‌کند. با مجله دلتا همراه باشید.

خوابیدن به پهلو

با استناد به شواهد علمی، خوابیدن به پهلو بر عکس خوابیدن به پشت یا شکم، به طور فعال مواد زائد مغزی را از بین می‌برد. در واقع ثابت شده است که تنها با پیروی از همبن دستورالعمل ساده، احتمال ابتلا به آلزایمر، پارکینسون و سایر بیماری‌های سیستم عصبی به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

روش تصویربرداری تشدید مغناطیسی

دانشمندان با استفاده از روش تصویربرداری تشدید مغناطیسی (به اختصار MRI) عملکرد مسیر گلیمفاتیک مغز را که یک سیستم پیچیده به منظور پاکسازی مغز از مواد زائد و سایر املاح شیمیایی مضر است، به طور دقیق بررسی کردند. در این سری از پژوهش‌ها مشخص شد که وضعیت خوابیدن به پهلو بهترین حالت برای حذف مواد زائد از مغز است.
در انسان و بسیاری از حیوانات، حالت خوابیدن به سمت طرفین بدن کاملا معمول و حتی مورد علاقه است. تجمع مواد شیمیایی زائد مغزی ممکن است به پیشرفت بیماری‌هایی نظیر آلزایمر، پارکینسون و سایر مشکلات عصبی منتهی شود.

مسیر گلیمفاتیک در هنگام خواب

هنگام خواب مسیر گلیمفاتیک بسیار کارآمد واقع می‌شود و ضرورت وجود خود در بدن را اثبات می‌کند. مواد زائد مغزی شامل آمیلوئید β و پروتئین‌های تاو هستند. این‌ها مواد شیمیایی خاصی به شمار می‌روند که در صورت تجمع بر فرآیندهای حیاتی مغز تاثیر منفی می‌گذارند.
در مجموع با توجه به نکات علمی عنوان شده، توصیه می‌شود که افراد نسبت به اصلاح الگوی حالت خواب خود اقدام کنند. اگر شما نیز عادت دارید به پشت و یا روی شکم بخوابید، تغییر تدریجی وضعیت خواب و همچنین استفاده از بالش‌های طبی تاثیر مطلوبی خواهند داشت.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی، مطلب شغل‌های عجیبی که برای همیشه از بین رفته‌اند را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ در ۶:۵۶ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ دی ۱۴۰۰ در ۵:۳۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۹ دی ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۸ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۹ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۹ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۸ دی ۱۴۰۰ در ۷:۳۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…