مجازات انتشار اسکرین‌ شات چیست؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در جوامع امروز توسعه و پیشرفت تکنولوژی سبب سهولت در کارها و صرفه‌جویی در زمان شده است. اما با این وجود مسائل و مشکلاتی را هم با خود به همراه داشته است و به همین سبب قانونگذار برای حفظ حریم خصوصی افراد قواعد و قوانین مشخصی را در این زمینه وضع کرده است.
مجازات انتشار اسکرین‌ شات

با روی کار آمدن اینترنت و فضای مجازی، جرایم رایانه‌ای و اینترنتی نیز به سایر جرایم و مجازات‌ها افزوده شدند. یکی از انواع جرایم رایانه‌ای، انتشار اسکرین‌ شات است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات انتشار اسکرین‌ شات می‌پردازیم.

جرم انتشار اسکرین شات

افشای حریم خصوصی افراد جرم محسوب می‌شود. اسکرین شات و  انتشار آن در ماده ۱۶ قانون جرایم رایانه‌ای جرم شناخته شده است. در واقع هرکس به وسیله سامانه‌‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صدا یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و سپس آن را منتشر یا با آگاهی به تغییر یا تحریف منتشر کند، به‌صورتی‌که عرفا موجب هتک حیثیت ( بردن آبرو) او شود، جرم است.
به موجب قانون اگر تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر مجازات محکوم خواهد شد.
طبق ماده ۱۷ همین قانون نیز هرگونه انتشار صوت یا تصویر یا فیلم خانوادگی را به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای منتشر کند. همچنین اگر تغییر یا تحریف کند، مشمول مجازات است. قانون مجازات اسلامی و قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی نیز انتشار اسکرین شات را جرم شناخته است.

انتشار اسکرین‌ شات

مجازات جرم انتشار اسکرین شات

برای انتشار اسکرین شات طبق قانون مجازات اسلامی برای مجرم جزای نقدی و دو سال حبس در نظر گرفته شده است. طبق قانون جرایم رایانه‌ای مجازات حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم می‌گردد. قانون مجازات برای جرایم مختلفی مجازات در نظر گرفته است اگر به مباحث قانون مجازات علاقه دارید به مطلب رابطه نامشروع در خودرو چه مجازاتی دارد؟ مراجعه کنید.

طبق ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی یا افشای سری نسبت به خود یا بستگان او نماید به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه و زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.
با توجه به ماده فوق تهدید به انتشار اسکرین شات جرم است. حتی اگر این عمل را انجام هم ندهد ولی فرد می‌توان از عمل او در دادسرای جرایم رایانه‌ای شکایت نماید.

مجازات اسکرین شات

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب اقدامات مهم که باید پس از سرقت گوشی انجام دهید را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۳ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲ بهمن ۱۴۰۰ در ۹:۰۵ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱ بهمن ۱۴۰۰ در ۴:۴۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …