این بیماری‌ها زنان را بیشتر مورد هدف قرار می‌دهد

۳
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
جدا از بیماری‌های به‌اصطلاح زنانه‌ای مثل سرطان رحم و غیره که خاص ساختار بدنی زنان هستند، بیماری‌هایی وجود دارند که در میان زنان شایع‌تر از مردان هستند.
بیماری‌ هایی که زنان را بیشتر از مردان

برخی بیماری‌ها در زنان بیشتر از مردان است. این مسئله دلایل مختلفی دارد، مثل برخی ویژگی‌های فیزیولوژیکی زنان که آن‌ها را بیشتر از مردان مستعد ابتلا به این بیماری‌ها می‌کند. در این مطلب از مجله دلتا با بیماری‌ هایی که زنان را بیشتر از مردان مبتلا می‌کنند آشنا می‌شوید.

آرتروز

ریسک ابتلا به بیماری آرتروز در زنان، ۳ برابر بیشتر از مردان است. کمبود هورمون زنانه استروژن در این مسئله نقش دارد، چون استروژن از غضروف‌ها و مفاصل در برابر التهاب محافظت می‌کند. فعالیت فیزیکی و حفظ بدن در یک وزن مناسب، می‌تواند ریسک بیماری آرتروز را کم کند.

آرتروز

افسردگی

احتمال ابتلا به افسردگی در زنان ۲ برابر بیشتر از مردان است. زنان در مقایسه با مردان ازنظر بیولوژیکی استعداد بیشتری در ابتلا به افسردگی دارند و شیمی اعصاب آن‌ها هم متغیرتر از مردان است. تغییرات هورمونی ماهانه و همین‌طور تغییرات و نوسانات هورمونی‌ای که بعد از زایمان و در دوره‌ی یائسگی رخ می‌دهند، ریسک ابتلا به افسردگی را بیشتر می‌کنند.

اگر به سلامت روان خود علاقمند هستید مطلب ۱۰ دلیل شوکه‌کننده برای مصرف شکلات تلخ را بخوانید.

افسردگی زنان

بیماری قلبی

بیماری قلبی گرچه یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در میان مردان وزنان است، اما احتمال مرگ بعد از حمله‌ قلبی در زنان بیشتر از مردان است. برای کاهش ریسک ابتلا به بیماری قلبی، ۵ روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید، رژیم غذایی سالمی داشته باشید و به‌طور مرتب آزمایش کلسترول، دیابت و فشارخون دهید.

بیماری‌ هایی که زنان را بیشتر از مردان بیماری قلبی

مشکلات مربوط به دستگاه‌های ادراری و تناسلی

ساختار بدنی زنان مهم‌ترین علت بیشتر بودن عفونت‌های مجرای ادرار و بی‌اختیاری ادراری در زنان در مقایسه با مردان است. نوشیدن به‌اندازه‌ آب می‌تواند به جلوگیری از عفونت‌های مجرای ادرار کمک کند و ورزش‌های مخصوص کف لگن هم می‌توانند به پیشگیری از بی‌اختیاری ادراری کمک کنند.

عفونت ادراری

بیماری لوپوس

لوپوس نوعی بیماری خود ایمنی است که در دسته بیماری‌ هایی که زنان را بیشتر از مردان مبتلا می‌کند قرار دارد. «خود ایمنی» به این معنا است که بدن به بافت‌های خودش حمله می‌برد. بیماری لوپوس می‌تواند روی هر قسمتی از بدن، از پوست گرفته تا اندام‌های داخلی، تاثیر بگذارد.

بیماری‌های مقاربتی

گرچه احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی در مردان و زنان به یک اندازه است، اما این بیماری‌ها تاثیرات بسیاری شدیدتری بر زنان دارند. ساختار بدنی زنان کار تشخیص نشانه‌های این بیماری‌ها را دشوارتر می‌کند و بسیاری از این عفونت‌ها هم غیرقابل تشخیص هستند. درنتیجه، احتمال درگیری با تاثیرات درازمدت بیماری‌های مقاربتی، مثل بیماری التهابی لگن و ناباروری ناشی از بیماری‌هایی مانند کلامیدیا و سوزاک، در زنان بیشتر است.

اگر به سلامت جنسی خود اهمیت می‌دهید مطلب ۷ درمان موثر در سرد مزاجی و تقویت قوای جنسی را بخوانید.

بیماری مقاربتی

سکته‌ مغزی

زنان در مقایسه با مردان بیشتر دچار سکته‌ مغزی می‌شوند و آمار مرگ‌ومیر ناشی از آن در زنان بیشتر از مردان است. ریسک سکته‌ مغزی در زنانی که قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنند، تحت درمان جایگزینی هورمون با دوز‌های بالایی از استروژن هستند و همین‌طور زنان باردار وزنانی که به‌تازگی زایمان کرده‌اند، بیشتر است.

بیماری تیروئید

احتمال ابتلا به بیماری تیروئید در زنان، ۵ تا ۸ برابر بیشتر از مردان است. بیماری کم‌کاری تیروئید، شایع‌ترین اختلال تیروئیدی است. در اثر این بیماری، غده‌ی تیروئید کمتر از مقداری که برای تنظیم سوخت‌وساز بدن لازم است، هورمون تولید می‌کند.

بیماری‌ هایی که زنان را بیشتر از مردان

بیماری ام‌اس

یکی از بیماری‌ هایی که زنان را بیشتر از مردان مبتلا می‌کند ام‌اس است. ام‌اس دیگر بیماری خود ایمنی‌ای است که زنان بیشتر از مردان به آن مبتلا می‌شوند. در اثر این بیماری، بدن به عصب‌های درون مغز و نخاع حمله می‌برد، که نتیجه‌ آن احساس درد، بی‌حسی و ضعف است. احتمالا بیشتر بودن چربی بدنی زنان باعث بیشتر شدن التهاب می‌شود، مسئله‌ای که در بروز بیماری‌ام اس نقش دارد.

سلیاک

سلیاک که با نام عدم تحمل گلوتن هم شناخته می‌شود، یک بیماری خود ایمنی است که در اثر آن، بدن به سیستم گوارشی خود حمله می‌برد و نشانه‌های آن عبارت‌اند از: اسهال، نفخ، گاز شکم و سوزش معده. بیشتر از نیمی از جمعیت مبتلایان به این بیماری را زنان تشکیل می‌دهند.

بیماری‌ هایی که زنان

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب چگونه تا عید لاغر شویم را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ در ۴:۳۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ دی ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۲ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۸ دی ۱۴۰۰ در ۱:۲۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…