پاسخ به چند پرسش ملکی

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گاهی افراد در خرید و فروش املاک با مشکلاتی مواجه می‌شوند. به همین منظور اطلاع از قوانین و مقررات حاکم بر معاملاتی ملکی می‌تواند در حل سوالات مفید فایده باشد.
ملکی

ممکن است به دلایل گوناگون پرسش‎هایی پیرامون ملکی که برای خرید و فروش در نظر گرفته می‌شود در ذهن خریدار به‎ وجود آید. در این مطلب به ذکر چند پرسش ملکی پرداخته شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

پرسش: یک پرسش ملکی این است که هنگام معامله ساختمانی که هنوز گواهی پایان کار نگرفته، آیا باید قرارداد پیش‌فروش نوشته شود یا مبایعه‌نامه؟

پاسخ: باید پیش‌فروش تنظیم شود؛ نوشتن مبایعه‌نامه در این مورد صحیح نیست.

پرسش: یک واحد مسکونی را با قرارداد پیش‌فروش که کد رهگیری هم دارد خریداری کرده‎ایم. آیا می‎توانیم با همان قرارداد بدون نیاز به فروشنده این واحد مسکونی را بفروشیم و خودمان به عنوان مالک قرارداد را امضا کنیم؟ یا باید فروشنده به عنوان مالک اصلی هنگام معامله حاضر شود و امضا کند؟

پاسخ: شما نمی‌توانید ملک را به دیگری منتقل کنید. حتماً لازم است فروشنده‎ اصلی حضور داشته و قرارداد را امضا کند. همچنین بر طبق قانون، باید مالیات مورد معامله پرداخت شود تا بتوانید دوباره کد رهگیری بگیرید.

ملکی

پرسش: آپارتمانی را پیش‎خرید کرده‎ام، در موعد مقرر فروشنده، ملک را تحویل نداده و پس از مدتی با تأ‎خیر آن را تحویل گرفتم. اما در زمان تنظیم سند در دفترخانه حاضر نشد و تاکنون هیچ اقدامی برای تنظیم سند نکرده است. چه راهکاری برای گرفتن سند دارم؟

پاسخ: ابتدا باید برای فروشنده اظهارنامه بفرستید و از او بخواهید برای تنظیم سند اقدام کند. در غیر این ‎صورت شما باید با مراجعه به دادگستری محل وقوع ملک خریداری شده، دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی بدهید.

پرسش: یک خانه‎ مسکونی را بدون این ‎که کاربری آن را تبدیل به آموزشی کنند با انجام تغییرات جزئی به مدرسه غیر انتفاعی پسرانه تبدیل کرده‎اند. از آنجا که سر و صدای بیش از اندازه‎‎ دانش آموزان و ترافیک در کوچه باعث سلب آسایش  و ایجاد مزاحمت برای اهالی محل شده است، چه راهکار قانونی پیشنهاد می‎کنید؟

پاسخ: طبق قانون تأسیس مدارس غیر انتفاعی، صدور مجوز تأسیس مدرسه از وظایف آموزش و پرورش است و در صورت درخواست و تأیید صلاحیت از ناحیه آموزش و پرورش، کاربری از مسکونی به آموزشی تغییر می‎کند. بنابراین استفاده از ساختمان مسکونی پس از تأیید اداره آموزش و پرورش بلامانع است. شاید بتوان از نحوه عملکرد نامناسب مدیریت مدرسه که از مصادیق نقض حقوق شهروندی است در  هیأت رسیدگی به تخلفات اداری مستقر در آموزش و پرورش شکایت کرد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نحوه گرفتن خسارت در قراردادهای ملکی “خسارت قرارداد در معاملات ملکی” را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۲:۳۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۰ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۶:۱۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …