مجازات سقط جنین بدون اجازه شوهر چیست؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از نظر قانونی و شرعی، سقط جنین حرام بوده و فردی که برای این کار اقدام می‌کند، مرتکب جرم شده و محکوم به مجازات است.
مجازات سقط جنین بدون اجازه

فرزند موهبت الهی است که خداوند نصیب زن و شوهر می‌کند. اما گاهی به دلایل مختلف مانند: اختلاف زن و شوهر، بارداری ناخواسته، رابطه نامشروع و غیره پس از بارداری، مادر برای سقط جنین اقدام می‌نماید. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات سقط جنین بدون اجازه می‌پردازیم.

سقط قانونی جنین

در قانون در برخی موارد سقط جنین مجاز بوده و قابل انجام است. در این موارد، ادامه حیات جنین برای مادر خطرناک خواهد بود و باید با تایید پزشک و دریافت مجوز از پزشکی قانونی، سقط صورت بگیرد.

باید توجه داشت که سقط قانونی جنین تنها برای بارداری قبل از ۱۹ هفتگی انجام می‌گیرد و چنانچه بارداری از این زمان گذشته باشد، عمل سقط جنین حتی به صورت قانونی نیز امکان‌پذیر نبوده و جرم تلقی می‌شود. در مواردی نیز که جنین دچار ناهنجاری‌های ژنتیکی و بیماری‌هایی از این قبیل است، سقط درمانی انجام خواهد شد.

شرایط قانونی سقط جنین چیست؟

  • تشخیص و تایید سه پزشک متخصص
  • تایید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین از جمله عقب افتادگی یا ناقص‌الخلقه بودن که موجب آزار و سختی مادر است یا بیماری مادر که منجر به تهدید جانی وی می‌شود.
  • عمل سقط جنین باید قبل از دمیدن روح یعنی ۴ ماهگی انجام بگیرد.

سقط جنین بدون اجازه

مجازات سقط غیرقانونی جنین

مطابق با مواد ۴۸۷ تا ۴۹۳ و نیز مواد ۶۲۳ تا ۶۲۴ قانون مجازات اسلامی، سقط جنین در همان مراحل اولیه جرم بوده و دارای مجازات است.

در این حالت مجازات سقط جنین توسط مادر درصورتی‌که به عمد یا شبه عمد باشد، پرداخت دیه جنین حسب مورد توسط مرتکب یا عاقله او است.

همچنین به این نکته نیز باید توجه شود که تعیین دیه بر حسب سن جنین است و پس از دمیدن روح یعنی ۴ ماهگی برابر با دیه کامل انسان است. این مسئله برای فرزند پسر برابر با دیه کامل انسان و برای فرزند دختر نصف دیه کامل است.

بدین ترتیب مجازات سقط جنین بدون اجازه شوهر برابر با پرداخت دیه بوده و مرد می‌تواند علیه زن و فردی که در این عمل یاری رسانده است، طرح شکایت کرده و درخواست مجازات کند.

سقط جنین

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب رابطه نامشروع در خودرو چه مجازاتی دارد؟ را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۲:۵۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲ بهمن ۱۴۰۰ در ۹:۱۲ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱ بهمن ۱۴۰۰ در ۷:۴۰ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳۰ دی ۱۴۰۰ در ۳:۴۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …