تقسیم اموال زن و شوهر بعد از طلاق

۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
يکي از مباحثی که پس از طلاق در خصوص حقوق مالی زن مطرح می‌شود، وضعيت تقسيم دارايی‌های زوجین بعد از طلاق است.
تقسیم اموال زوجین بعد از طلاق

حتما شما هم می‌دانید که ازدواج و طلاق طبق قانون هر کشوری قواعد و قوانین خاصی بر آن حکم فرما است. دو مسئله اساسی در اینجا مطرح می‌شود اول آن‌که آیا استقلال مالی زن در خصوص اموالی که متعلق به خودش است طبق قانون ما به رسمیت شناخته شده است؟ دوم در چه شرایطی بعد از طلاق نصف اموال و دارایی‌های مرد به زن منتقل می‌شود؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تقسیم اموال زوجین بعد از طلاق می‌پردازیم.

اموال زن بعد از طلاق

بر اساس ماده ۱۱۱۸قانون مدنی: زن مستقلا می‌تواند در دارایی خود هر تصرفی را که می‌خواهد بکند. بنابراین استقلال زن در خصوص اموالی که متعلق به خودش است بر اساس قانون به رسمیت شناخته شده است. هیچ مردی نمی‌تواند اموال متعلق به همسرش را تصاحب کند.

البته این صرفا یکی قاعده قانونی نیست. منطق نیز این‌گونه حکم می‌کند. هر انسانی فارغ از جنسیت باید بر اموال و دارایی‌های خود تسلط داشته باشد. همچنین مردان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. حتی در صورت تاهل نیز می‌توانند هر گونه دخل و تصرفی را که می‌خواهند در اموال و دارایی‌های خود داشته باشند.

تقسیم و تنصیف اموال مرد بعد از طلاق

هر شرطی که خلاف ذات عقد ازدواج نباشد را می‌توان در عقدنامه گنجاند. یکی از شروط ضمن عقد که امروزه در سند چاپی ازدواج آورده شده آن است که: چنانچه طلاق بنا به درخواست زن نباشد و طبق تشخیص دادگاه، تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوءاخلاق و رفتار وی نباشد، شوهر مکلف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با زن به دست آورده یا معادل آن را، به‌صورت بلاعوض به زن منتقل نماید.

البته این شرط که به‌صورت پیش فرض در قباله‌های ازدواج گنجانده شده شرایطی دارد که تنها در صورت تحقق آن‌ها پس از طلاق، نصف اموال مرد به زن منتقل خواهد شد.

لازم به ذکر است که زوجین می‌توانند درصورتی‌که بین آن‌ها توافق حاصل شود، شرط کنند که درصورتی‌که طلاق بین آن‌ها واقع شود چه از جانب مرد باشد چه از جانب زن، نصف اموال مرد به زن انتقال یابد. اگر به مطالبی در مورد طلاق علاقه دارید مطلب آیا سه طلاقه کردن زن در ایران امکان دارد؟ را مطالعه کنید.

تقسیم اموال زوجین

شرایط لازم برای تقسیم اموال مرد بعد از طلاق

  •  اولین شرطی که برای تقسیم اموال مرد بعد از طلاق وجود دارد آن است که شوهر در هنگام عقد ازدواج باید این شرط را امضا کرده باشد.
  • طلاق باید به درخواست زوج ( شوهر ) باشد. بنابراین در مواردی که طلاق به درخواست زن بوده یا طلاق توافقی است این شرط مصداق پیدا نمی‌کند.
  • طلاق نباید بخاطر تخلف زن از وظایف زناشویی از جمله عدم تمکین اتفاق افتاده باشد.
  • تنها اموالی تقسیم می‌شوند که اولا بعد از ازدواج به دست آمده باشد. ثانیا ناشی از کار و دست‌رنج باشد نه ارث و مواردی از این دست.

تقسیم اموال بعد از طلاق

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب در این شرایط زن دوم، هرگز ارث نمی‌برد را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۹:۵۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ دی ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۰ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۸ دی ۱۴۰۰ در ۹:۳۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۸ دی ۱۴۰۰ در ۶:۳۲ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۸ دی ۱۴۰۰ در ۲:۵۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …