آیا حقوق و مستمری پدربزرگ به نوه ارث می‌رسد؟

0
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طبق رأی دیوان عدالت اداری به تازگی نوه اناث (دختر) با داشتن شرایط می‌تواند حقوق پدربزرگ یا مادربزرگ مرحوم خود را دریافت کند.
حقوق و مستمری پدربزرگ

تعبیر سازمان تامین اجتماعی در ۴۰ سال گذشته این بود که فقط «فرزند» مشمول مستمری می‌شود. اما اخیرا دیوان عدالت به این موضوع ورود کرده و گفته است، «نوه» هم جزو فرزندان محسوب می‌شود. اگر شرایط لازم را داشته به استناد اینکه فرزند محسوب می‌شود، مزایای تامین اجتماعی بر او هم قابل تسری است. در این مطلب از دلتامگ به موضوع بهره مندی نوه دختر از مستمری می‌پردازیم.

شرایط بهره‌مندی نوه دختر از مستمری

با توجه به صدور دادنامه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، این افراد (نوادگان دختر) به شرط نداشتن شغل (درآمد ناشی از اشتغال)، شوهر و صرفا درصورتی‌که محرز شود تحت کفالت اجداد خود بوده‌اند، می‌توانند از مزایای مستمری بازماندگان به‌واسطه فوت اجداد خود بهره‌مند شوند.

فرآیند بررسی و چگونگی احراز شرایط بازماندگان

برقراری اولیه مستمری نوه دختر منوط به تایید و مجوز کمیته ستادی “بررسی احراز شرایط جهت بهره‌مندی از مزایای مستمری” است.

ادعای نداشتن شغل و شوهر با بررسی اصل شناسنامه متقاضی و اعلام کتبی نوادگان دختر پس از ثبت در دفتر واحد اجرایی و طبق فرم اصلاحی مربوط یا تکمیل ادعا و تعهدنامه فرزندان و نوادگان دختر در سامانه خدمات غیر حضوری سازمان اخذ می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  آیا ملک اجاره داده شده را می‌توان فروخت؟

بهره‌ مندی نوه از مستمری

سپس جهت تعیین صحت ادعای مطروحه و همچنین احراز شرایط کفالت اجداد در کمیته متناظر “بررسی احراز شرایط جهت بهره‌مندی از مزایای مستمری” در واحد اجرایی بررسی می‌شود.

در صورت تایید مراتب عدم وجود شغل (درآمد ناشی از اشتغال)، شوهر و همچنین احراز کفالت نواده توسط اجداد ادعا شده (حین الفوت و در مقطع زمانی درخواست) در کمیته متناظر “بررسی احراز شرایط جهت بهره‌مندی از مزایای مستمری” واحد اجرایی، مراتب به اداره کل استان ارجاع خواهد شد.

اداره کل مربوطه نیز ضمن تکمیل فرم مربوط با عنوان کمیته استانی، وضعیت کفالت و عدم وجود شغل و شوهر نوه را بررسی می‌کنند. در صورت تایید موضوع، مراتب جهت تعیین تکلیف نهایی به اداره کل مستمری‌ها ارسال می‌شود.

بهره‌ مندی از مستمری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …