حرکت معکوس مسکن نسبت به بازار سکه و ارز

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
التهابات بازار سکه و ارز باعث شد تا قیمت خانه در کمتر از یک سال بیش از 90 درصد افزایش پیدا کند، ولی بررسی روندهای آینده بازار نشان می‌دهد خانه در مسیر معکوس طلا و ارز قرار گرفته است.
بازار سکه و ارز

در شرایطی که تا پایان سال کمتر از دو ماه باقی مانده است، بررسی روند بازار مسکن تا پایان سال و تاثیر پذیری آن از بازار سکه و ارز ، نشان از حرکت معکوس مسکن نسبت به طلا و ارز دارد.

به گزارش مجله دلتا، بر اساس گزارش بانک مرکزی، به رغم کاهش ۵۰ درصدی میزان معاملات مسکن ، قیمت خانه در زمستان هم سیر صعودی داشته، اما شیب و سرعت افزایش قیمت آن بسیار کمتر شده و این نوید را می‌دهد که بازار ملک و به طور مشخص، قمیت خانه در پایان سال ۹۷ به ثبات خواهد رسید.

وضعیت کلی بازار مسکن در نیمه زمستان

هرچند رئیس اتحادیه مشاوران املاک بخشی از این گزارش را که بر کاهش ۵۰ درصدی معاملات تکیه کرده است کارشناسی شده نمی‌داند اما در رابطه با حرکت بازار مسکن به سمت ثبات، با بانک مرکزی هم‌نظر است.

جدای از موضوع حرکت بازار به سمت ثبات، متوسط قیمت مسکن در تهران هم موضوعی است که اختلاف نظری جدی در مورد آن وجود ندارد. به نظر می‌رسد که متوسط ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای خرید یک متر مربع آپارتمان در تهران عدد مورد توافق همه کارشناسان است.

مقایسه این عدد با متوسط قیمت در مدت مشابه سال قبل حاکی از گرانی ۹۱ درصدی قیمت خانه طی یک سال است. از طرفی قیمت اجاره خانه نیز درحدود ۲۰ درصد افزایش داشته و باعث شده تا انتخاب متقاضیان واقعی مسکن به واحدهای کم متراژ و حومه شهر تغییر کند.

تاثیر بازار سکه و ارز بر خانه

بی شک تلاطم در بازار سکه و ارز بر قیمت مسکن هم تاثیر گذار است. جدای از اینکه بازار سکه و ارز سطح عمومی قیمت کالاهای اساسی را دستخوش تغییر کرده ، باعث جهش قیمت ملک هم شده است .

اگرچه مسکن همسو با بازار سکه و ارز رشد ۳۰۰ درصدی نداشته و افزایش ۹۱ درصدی را تجربه کرده است ، اما زمانی که ارز به کانال ۱۱ هزار تومان برگشت و کاهش ۵۰ درصدی داشت، بخش مسکن از این شیب نزولی تاثیر نگرفت.

این واقعه را می‌توان ناشی از دو  ویژگی مهم بازار ملک دانست، اول آنکه بخش مسکن به دلیل ارتباط تنگاتنگ با بخش های  بالا دستی و پایین دستی قدرت درونی قیمت گذاری دارد.

بنابراین، التهابات ارز و سکه در آن کمتر بوده است، پس به واسطه همین توان درونی اگرچه قیمت خانه سه برابر نشد، نمیتوان انتظارهم داشت که در اثر کاهش قیمت ارز، قیمت خانه کاهش یابد.

نکته بعدی در ارتباط با کاهش نیافتن قیمت مسکن این است که سرمایه گذاران بازار ارز و طلا ،بخشی از دارایی خود را به بازار مسکن انتقال داده‌اند تا سرمایه آنها از شوک‌های ناگهانی در امان باشد.

بازار سکه

مسیر متفاوت بازار سکه از مسکن

هرچه که به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، طبق معمول بازار قیمت طلا و ارز روند صعودی خواهد داشت، اما این افزایش قیمت مانند ماه‌های ابتدایی سال ۹۷ چشمگیر نخواهد بود.چرا که بازار هم اکنون با روند ثبات و در برخی مقاطع کاهش قیمت ارز روبه رو است. البته در مورد سکه این روند تا حدی متفاوت است و انتظار می‌رود با توجه به تحولات جهانی قیمت طلا افزایش یابد.

البته فضای کلی بازار سکه در بلندمدت روند کاهشی خواهد داشت. از این رو به نظر می‌رسد، بازار مسکن که تا پایان سال به ثبات خواهد رسید، در سال ۹۸ به سبب کاهش جذابیت سکه و ارز با افزایش سرمایه روبه رو خواهد شد و در تابستان سال آینده  تا حدی افزایش قیمت خواهد داشت ودر مسیر معکوس بازار طلا و ارز قرار می‌گیرد.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش  صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…