روش‌های ساده برای خوابی راحت و باکیفیت

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خواب آرام نقش مهمی در آرامش ذهن دارد. یکی از دلایل استرس‌ و اضطرابی که در طول روز تجربه می‌کنیم، نداشتن خواب باکیفیت و کافی است.
خوابی منظم و راحت

اگر در خوابیدن مشکل دارید، تنها نیستید. امروزه افراد زیادی دچار اختلالات خواب هستند و کمتر از مقداری که لازم است، می‌خوابند. البته مقدار خواب، کافی نیست و خواب شما باید کیفیت خوبی داشته باشد تا خستگی ذهنی و جسمی را از شما دور کند. در ادامه چند راهکار معرفی می‌کنیم که با اضافه کردن آن‌ها به روتین شبانه‌ خود می‌توانید خوابی منظم و راحت داشته باشید. با مجله دلتا همراه باشید.

خوابی منظم و راحت

اختلالات خواب و تاثیر روتین شبانه

روتین شبانه نقش مهمی در بهبود کیفیت خواب دارد و می‌تواند تا حدودی ما را از دغدغه‌ها زندگی روزانه جدا کند. کارهایی که در طول شب تا زمان خواب انجام می‌دهید نقش مهمی در بهبود خواب دارد؛ بدون اینکه حتی متوجه آن باشید. راهکارهایی که در ادامه عنوان می‌کنیم کمک می‌کنند تا خوابی آرام و باکیفیت را تجربه کنید. این چند راهکار را در روتین شبانه‌ خود بگنجانید.

۱- مدیتیشن

مدیتیشن کمک می‌کند تا از برخی عادت‌های مخرب هم رها شوید مثلا اجازه نمی‌دهد که غرق تفکرات منفی شوید. مدیتیشن در هر ساعتی از روز که انجام شود، مزایای خود را دارد. اگر شب‌ها برای آن فرصت ندارید، در طول روز حتما برای این کار وقت بگذارید.

۲- به موسیقی ملایم گوش دهید

گوش دادن به موسیقی ملایم می‌تواند ذهن شما را برای خوابیدن آماده کند و ترشح هورمون‌هایی را که برای بهبود خلق‌وخو موثر است، تحریک می‌کند. وقتی از نظر احساسی، آرامش داشته باشید، بدن و جشم شما هم آرام‌تر می‌شود. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، موسیقی‌های آرام و بی‌کلام گوش کنید.

خوابی منظم و راحت

۳- تفریحات خانوادگی را در روتین شبانه بگنجانید

هم‌صحبتی با عزیزان و اعضای خانواده یا حتی هم‌اتاقی که با او زندگی می‌کنید می‌تواند حس عشق، اعتماد و شادی را در شما زنده کند. این نوع از احساسات درست قبل از خواب باعث می‌شود که ذهنی آرام‌تر و خواب بهتری داشته باشید. علاوه بر تمام فوایدی که این دورهمی‌ها دارد، گذراندن اوقات خوش با عزیزان، روابط شما را بهبود می‌بخشد و حال‌وهوایتان را بهتر می‌کند. از جمله کارهایی که می‌توانید قبل از خواب در کنار عزیزان‌ خود به عنوان روتین شبانه انجام دهید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خواندن کتاب با صدای بلند
  • صحبت کردن از اتفاقات خوب طول روز
  • شرکت در بازی‌های فکری گروهی

۴- یک روتین بهداشتی قبل از خواب داشته باشید

انجام دادن برخی از کارها قبل از خواب مثلا مسواک زدن دندان‌ها گاهی اوقات به شکل اتوماتیک و حتی از سر اجبار انجام می‌شود. اما به خاطر داشته باشید که اگر این کارهای به‌ظاهر ساده را با دقت و تمرکز انجام دهید، ذهن شما برای خوابیدن آماده می‌شود. یک روتین منظم برای کارهای بهداشتی قبل از خواب در نظر بگیرید؛ مثلا مسواک زدن، شستن صورت با شوینده‌های مخصوص، کرم زدن و غیره تمام این مراحل را با تمرکز و آگاهی بیشتری انجام دهید تا بدن و ذهن شما برای خوابیدن آماده شود.

خواب راحت و منظم

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی، مطلب گاوهایی که هدست واقعیت مجازی می‌زنند را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. محمد

    ۲۴ دی ۱۴۰۰ در ۹:۱۲ ب٫ظ

    بسیارعالی و اصولی

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۲۴ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۱ ب٫ظ

      ممنونم از همراهی و نظر شما

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۴ دی ۱۴۰۰ در ۸:۱۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۴ دی ۱۴۰۰ در ۷:۱۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…