کدام مهریه بدون طلاق قابل مطالبه است؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مهریه طلبی است که زن از شوهر دارد و گرفتن این طلب، ربطی به طلاق گرفتن ندارد.
مطالبه مهریه بدون طلاق

چه در عقد دائم و چه در عقد موقت، مطالبه مهریه حق قانونی و شرعی هر زنی است. اگرچه که در عرف جامعه ما به اجرا گذاشتن مهریه به نوعی اعلام نارضایتی زن از زندگی مشترک و اعلان اختلاف است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مطالبه مهریه بدون طلاق می‌پردازیم.

کدام مهریه بدون طلاق قابل مطالبه است؟

مهریه از هر نوعی باشد چه به‌صورت سکه بر گردن شوهر باشد (یعنی شوهر باید آن را ادا کند) یا به این شکل باشد که ضمن عقد، مال خاصی را به نام زن بزنند؛ متعلق به زن خواهد بود.

با این تفاوت که برای مثال اگر سکه مهریه زن باشد؛ وی باید آن را مطالبه و درخواست کند و مرد آن را پرداخت کند. اما اگر مال خاصی مثل خانه یا زمین یا آپارتمانی را نام وی بزنند یا مهریه وی قرار دهند مستقیما باید گفت زن مالک آن ملک خواهد بود. در ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی نیز همین امر مقرر شده که به محض نکاح زن مالک مهر خواهد شد. پس تمکین نکردن یا خیانت زن یا درخواست طلاق و موارد دیگر باعث نمی‌شود زن از مهریه خود محروم شود.

گرفتن مهریه توسط زن بدون طلاق

طبق قانون، زن می‌تواند بعد از عقد در هر لحظه‌ای که اراده کند، مهریه خود را بخواهد و مرد هم باید پرداخت کند. قانون هم برای زن راه‌هایی را در نظر گرفته که مهریه را مطالبه کند. برای مثال شما اگر بخواهید مطالبه مهریه کنید ابتدا باید از اجرای ثبت اقدام کنید و درصورتی‌که نتیجه نگرفتید آن‌گاه به دادگاه مراجعه کنید.

مطالبه مهریه

مراحل مطالبه مهریه بدون طلاق

  • لازم است که شما ابتدا در هنگام مطالبه، عقدنامه را همراه خود داشته باشید. زیرا دادگاه ابتدا باید رابطه زن و شوهری شما را تایید کند تا بتواند درباره مهریه تصمیم بگیرد. اگر به مطالب مهریه علاقه دارید به مطلب دریافت مهریه قبل و بعد از رابطه جنسی چه تفاوتی دارد؟ مراجعه کنید.
  • در ضمن دادخواست، از دادگاه می‌توان تقاضای تامین خواسته و توقیف اموال کرد.
  • وقتی وقت رسیدگی تعیین شد و دادگاه شروع به رسیدگی کرد به دفاعیات طرفین گوش می دهد و ممکن است مرد، ادعای بخشش مهریه توسط زن را داشته باشد که البته باید آن را ثابت کند.
  • اگر دادگاه حکم به پرداخت مهریه توسط شوهر بدهد؛ مرد مکلف به پرداخت آن است. زن می‌تواند از طریق اجرای احکام مدنی هم به توقیف اموال مرد اقدام کند و هم حکم بازداشت وی را بگیرد. در مقابل مرد می‌تواند با اثبات اعسار (ناتوانی از پرداخت) مهریه از بازداشت رهایی یابد و میزان مهریه را به وسیله دادگاه قسط بندی کند.

گرفتن مهریه بدون طلاق

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب کتک زدن همسر چه مجازاتی دارد؟ را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ در ۹:۴۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ دی ۱۴۰۰ در ۶:۰۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۵ دی ۱۴۰۰ در ۷:۳۶ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۴ دی ۱۴۰۰ در ۴:۵۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …