تفاوت مهریه قبل و بعد از رابطه جنسی

۱۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هنگامی که زن و مردی به عقد ازدواج یکدیگر در می‌آیند، معمولا پرداخت مالی تحت عنوان مهریه یا صداق را حین عقد، مشخص می‌کنند.
مهریه قبل از رابطه زناشویی

تعیین مهریه حین عقد نکاح، به این معنا است که مرد متعهد می‌شود که هر زمان، زن اقدام به مطالبه مهریه خود نمود، آن را پرداخت نماید. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مهریه قبل از رابطه زناشویی می‌پردازیم.

تکلیف مهریه قبل و بعد از رابطه جنسی چه می‌شود؟

هرگاه مهریه در نکاح مشخص باشد و نزدیکی( رابطه جسی) هم واقع شود، طلاق هیچ تأثیری روی مهریه ندارد. اگر مرد مهریه را هنوز پرداخت نکرده باشد، موظف است در زمان طلاق آن را تمام و کمال پرداخت کند. دادگاه در صورتی به شوهر اجازه طلاق می‌دهد که یا مرد مهریه را تمام و کمال پرداخت کند. یا حکم اعسار گرفته و مهریه قسط‌بندی شده باشد.

اگر شوهر، زن را قبل از نزدیکی طلاق دهد درصورتی‌که مهریه به زن پرداخت شده باشد، نصف مهریه باید به مرد برگردانده شود. اگر مهریه هنوز به زن تسلیم نشده است، دراین‌صورت تعهد شوهر به پرداخت، مهریه نصف می‌شود.مهریه قبل از رابطه

ماده (۱۰۹۲) قانون مدنی چنین مقرر می‌دارد: « هرگاه شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد، زن مستحق نصف مهر خواهد بود. اگر شوهر بیش از نصف مهر را داده باشد حق دارد بیشتر از نصف را عینا یا مثلا یا قیمت آن را استرداد کند»

درصورتی‌که مهریه تلف شده باشد یا زن آن را از ملکیت خودش خارج کرده باشد مثلا فروخته باشد یا دچار تغییرات دیگری شده باشد که عرفا در حکم تلف است، دراین‌صورت زن باید در صورت مثلی بودن مهریه ( مانند آن مهریه در بازار باشد) به میزان نصف از مثل آن تهیه و به مرد تسلیم کند.

اما اگر مهریه قیمی (قیمت آن مشخص باشد) بوده است زن موظف است قیمت نصف مهریه را به نرخ روز طلاق به شوهر پرداخت نماید. همچنین اگر مهریه در زمان تصرف زن معیوب یا ناقص شده باشد، زن موظف است به قیمت روز طلاق به میزان عیب یا نقص به مرد پرداخت کند.

دریافت مهریه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آیا زن ناشزه حق دریافت مهریه دارد؟را مطالعه کنید.

۱۱ دیدگاه

  1. اکو

    ۲۵ دی ۱۴۰۰ در ۹:۲۳ ب٫ظ

    من ستاره دادم تا نطر بنویسم اما باید بگم اینا ربطی نداره به مردم مال حقوق

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۶ دی ۱۴۰۰ در ۸:۴۷ ق٫ظ

      ممنون از نظر شما. مهریه و قوانین مرتبط با آن یکی از سوالات پر تکرار مخاطبین مجله دلتا هستش.

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۵ دی ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۶ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۵ دی ۱۴۰۰ در ۷:۳۵ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۴ دی ۱۴۰۰ در ۱:۲۴ ب٫ظ

    عالیه

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۲۷ دی ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۰ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۲۴ دی ۱۴۰۰ در ۱:۳۳ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۴ دی ۱۴۰۰ در ۰:۱۸ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۴ دی ۱۴۰۰ در ۰:۱۷ ق٫ظ

  8. شهروند

    ۲۳ دی ۱۴۰۰ در ۸:۱۵ ب٫ظ

    سلام، لطفأ قوانین بد مهریه را اصلاح نمایید تاباعث دور شدن جوانان از ازدواج نشود و تشکیل خانواده و فرزند آوری انجام شود، جوانان امروز از ترس مهریه و عواقب وحشتناک بعد از آن تن به ازدواج نمی‌دهند، متاسفانه در چندین سال اخیر اکثر بانوان به امر مقدس ازدواج به چشم تجارت و کسب درآمد می‌نگرند، چشم و هم چشمی ها و تشریفات ومهریه های سنگین و غیر متعارف سدی است برای ازدواج جوانان امروز، خانمی چندین بار ازدواج میکند و از چند نفر تا آخر عمر اقساط مهریه اخاذی می‌کند که نتیجه آن مشکلات روحی و روانی و اجتماعی و دادگاه، زندان، اعتیاد، خود کشی، فساد و فحشا و….. می‌شود، لطفأ قوانین بد مهریه را اصلاح نمایید…….

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۶ دی ۱۴۰۰ در ۸:۴۵ ق٫ظ

      سلام، ممنون از همراهی شما. مجله دلتا برای آگاهی شما همراهان گرامی مطلب منتشر می‌کند و نمی‌تواند قوانین را اصلاح کند.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …