آیا زن ناشزه حق دریافت مهریه دارد؟

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
زوجین در زندگی مشترک از یک سری حقوق قانونی برخوردار هستند. یکی از این حقوق مشترک میان زوجین تمکین از یکدیگر است.
تعلق مهریه به زن ناشزه

هر زن و شوهری با عشق و علاقه پا به زندگی مشترک می‌گذارند اما این باعث نمی‌شود که این عشق تداوم داشته باشد. بسیاری از زوجین به دلایل مختلف مانند اشتباهات فردی، مشکلات با خانواده، تغییر رفتاری و خلق و خوی، اعتیاد به مواد مخدر و هزاران علت دیگر از هم جدا می‌شوند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تعلق مهریه به زن ناشزه می‌پردازیم.

زن ناشزه کیست؟

یکی از تکالیفی که به موجب عقد نکاح بر عهده زن قرار می‌گیرد، تمکین از شوهر است. تمکین از شوهر در معنای عام و خاص به کار می‌رود. تمکین عام یعنی اطاعت از شوهر در مسائل کلی زندگی مشترک. مثل سکونت در منزلی که شوهر انتخاب کرده و تمکین خاص هم ناظر بر روابط زناشویی زوجین است. حال در صورتی‌که زن از شوهر خود تمکین نکند، مرتکب نشوز شده است. نشوز زن مترادف عدم تمکین است. به چنین زنی زن ناشزه نیز گفته می‌شود.

آثار نشوز زن

  • عدم استحقاق زن نسبت به نفقه: در واقع چون شرط نفقه، تمکین از سوی زن است، زن ناشزه حق دریافت نفقه خود را از دست می‌دهد.
  • کسب اجازه ازدواج مجدد مرد از دادگاه: بنابراین برای آن‌که مرد بتواند زن دوم بگیرد بایستی به دادگاه رجوع و با اثبات عدم تمکین همسرش، از دادگاه اجازه ازدواج مجدد بگیرد.
  •  امکان طرح دعوی طلاق از سوی مرد: البته در کلیه موارد فوق اقدام شوهر باید همراه با اثبات عدم تمکین زن باشد. قاعدتا در ابتدا مرد دادخواست تمکین به دادگاه می‌دهد. چنانچه دادگاه، زن را به تمکین محکوم نماید و حکم قطعی شود، مرد می‌تواند از این حکم برای طرح دعاوی دیگر یعنی طلاق، کسب اجازه ازدواج مجدد استفاده کند. چنانچه مرد بخواهد زنش را طلاق دهد بایستی مهریه او را بپردازد، اما سایر حقوق مانند نفقه، نصف اموال مرد و غیره به زن تعلق نمی‌گیرد. یکی دیگر از مواردی که باعث جدایی زوجین می‌شود بیماری‌هایی هستند که قانون بیان کرده است. برای آگاهی از این موضوع، مطلب بیماری‌هایی که باعث برهم زدن ازدواج همسر می‌شود را مطالعه کنید.

تعلق مهریه به زن

حکم مهریه زن ناشزه

این تصور در بین مردم رواج دارد که ثابت کردن نشوز زن (عدم تمکین) مجوزی برای مردان است تا از پرداخت مهریه امتناع کرده و مهریه را پرداخت نکنند.

در‌‌‌‌‌‌ این باره باید بگوییم تصور اشتباهی است و طبق قانون، نا‌شزه بودن زن ‌‌‌‌‌نمی‌تواند مانع دریافت مهریه شود.

باید گفت که بر اساس ماده ۱۰۸۲ به محض عقد نکاح، مهریه به مالکیت زن در می‌آید. بنابراین، مرد مکلف به پرداخت آن به همسر خود می‌شود. در واقع زن ناشزه همچنان حق مهریه دارد.

مهریه زن ناشزه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب چگونه می‌توان نام همسر سابق را از شناسنامه حذف کرد؟ را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱ بهمن ۱۴۰۰ در ۷:۴۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۵ دی ۱۴۰۰ در ۷:۲۷ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۳ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۷ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۲ دی ۱۴۰۰ در ۸:۵۴ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۲ دی ۱۴۰۰ در ۵:۴۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …