اگر شوهر منزل را ترک کند، چه مجازاتی دارد؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ترک منزل توسط مرد یکی از موضوعات پرتکرار در مباحث حقوق خانواده است.
مجازات ترک منزل توسط شوهر

در قانون مدنی برای زوجین حقوق و تکالیفی مشخص شده است. در صورت عدم انجام این حقوق ضمانت اجرایی تعیین شده است. یکی از وظایف زوجین حسن معاشرت است. یعنی زن و شوهر موظف هستند با یکدیگر زندگی کنند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات ترک منزل توسط شوهر می‌پردازیم.

ترک منزل توسط شوهر

بر طبق قانون، مرد در عقد ازدواج دائم باید نفقه همسر خود را پرداخت کند. همچنین باید نیازهای زناشویی زن را نیز تامین نماید. در صورتی‌که مرد سوء‌رفتار یا سوء‌معاشرت با زن داشته باشد، مصداقی از عدم تمکین مرد است. زن می‌تواند به دلیل عسر و حرج تقاضای طلاق نماید. اگر مرد خانه را ترک کند و زن از وی خبری نداشته باشد و توانایی تامین نیازهای زناشویی را نداشته باشد، در این حالت زن می‌تواند عسر و حرج به دلیل ترک منزل از طرف مرد را مطرح نماید. عواقب ترک منزل توسط شوهر شامل موارد ذیل است:

مطالبه نفقه توسط زن

یکی از عواقب ترک خانه توسط مرد این است که زن دادخواست مطالبه نفقه را به دادگاه خانواده مطرح کند. برای مطالبه نفقه، زن می‌تواند از دو روش اقدام کند.

  • اولین روش این است که زن به دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف مراجعه و تقاضای نفقه خود را مطرح کند. در این حالت به دلیل ترک منزل توسط مرد، حکم به پرداخت نفقه توسط دادگاه خانواده صادر می‌شود.
  • روش دیگر این است که زن می‌تواند شکایت کیفری علیه همسر خود به دلیل ترک منزل و عدم پرداخت نفقه مطرح نماید.

در قانون مجازات اسلامی برای عدم پرداخت نفقه توسط مرد مجازات تعیین شده است. در صورتی‌که مرد نفقه زن را پرداخت نکند، به مجازات حبس تعزیری درجه ۶یعنی حبس از ۳ماه و یک روز الی ۵ ماه حبس محکوم می‌شود.

مجازات ترک منزل

ایجاد حق طلاق برای زن

ترک منزل از طرف مرد برای زن حق طلاق ایجاد می‌کند. درصورتی‌که مرد بدون داشتن عذر موجه زندگی مشترک خود را ترک کند یا بر طبق قانون مدنی ۶ماه متوالی یا ۹ماه متناوب زندگی مشترک را ترک نماید، برای زن حق طلاق وجود دارد.

در این حالت زن می‌تواند از دادگاه خانواده تقاضای طلاق را به دلیل عسر و حرج مطرح نماید. دادگاه نیز بدون حضور مرد، حکم طلاق را با اثبات ترک منزل از طرف مرد برطبق قانون صادر کند.

ترک منزل از طرف شوهر یکی از شروط ضمن عقد ازدواج دائم است که برای زن حق طلاق ایجاد می‌کند. زیرا بر اساس قانون مدنی زن برای تقاضای طلاق باید دلیل و مدرک داشته باشد. اما مرد برای طلاق نیاز به هیچ ادله و مدارکی نیست. برای آگاهی از طلاق از طرف مرد مطلب آیا مردان می‌توانند بدون دلیل همسران خود را طلاق دهند؟ را مطالعه کنید.

ترک منزل توسط شوهر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب بوسیدن در انظار عمومی چه مجازاتی دارد؟ را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۰۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ دی ۱۴۰۰ در ۱:۵۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …