دره‌ای که نباید تنها به ‌آن سفر کرد

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کال جنی یا دره جنیان منطقه‌ای رمزآلود در شهر طبس در استان خراسان جنوبی است؛ دره‌ای زیبا، وهم‌ناک و پر از شگفتی که یکی از جاذبه‌های طبیعی مهم ایران به شمار می‌آید.
کال جنی در شهر طبس

کال جنی، به گفته بومیان، محل زندگی جن‌ها و ارواح است. در این مقصد مرموز و جذاب می‌توانید به تماشای طبیعت بی‌نظیر یا تمدنی باستانی بنشینید و تجربه‌ای متفاوت در دل کویر به دست بیاورید. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با کال جنی در شهر طبس آشنا شوید.

کال جنی در شهر طبس

در مسیر رسیدن به دره جنیان که یکی از دیدنی‌های طبس است، در همان ابتدای راه، چشمه‌ها، درختان نخل و نیزارهای زیبا شما را جادو می‌کنند و به‌سمت داخل دره می‌کشانند. این دره زیبا با نام کال جنی در فهرست آثار طبیعی ملی ایران ثبت شده است و سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به‌سمت خود جذب می‌کند.

کال جنی کجاست

کال جنی کجاست؟

دره کال جنی در استان خراسان جنوبی در ۳۲ کیلومتری شمال شهر طبس، در اطراف روستای ازمیغان و در امتداد خروجی قناتی در نزدیکی آن قرار دارد. جالب است بدانید که شهر طبس در گذشته بخشی از استان یزد بود؛ اما در تقسیم‌بندی‌های جدید در استان خراسان جنوبی قرار گرفت.

تاریخچه کال جنی

شکل‌گیری دره کال جنی متاثر از عوامل بسیاری بوده است؛ عواملی چون شیب زیاد طولی رودخانه و باران‌های فصلی این پدیده زیبا را به وجود آورده‌اند.

آدرس کال جنی

علت نامگذاری کال جنی

نام رمزآلود دره کال جنی از دو بخش «کال» و «جنی» تشکیل شده است. کال به‌معنای دره یا مسیر ایجاد شده به‌‌وسیله سیلاب‌ها و جریان آب است. به گفته بومیان این منطقه دره کال جنی در گذشته بسیار ترسناک و محل زندگی ارواح و جنیان بوده. به همین دلیل بخش دوم به نام این دره اضافه شده است. شکل و ساختار دره به‌گونه‌ای است که وزش باد (به‌ویژه در هنگام شب که شدت بیشتری می‌گیرد) و عبور آن از میان شکاف‌های دره، باعث به وجود آمدن صداهای عجیب و غریبی می‌شود. اهالی این منطقه در گذشته در واقع صدای وزش باد را در میان سنگ‌ها می‌شنیدند. صداهایی عجیب و غریب و رعب‌انگیز که آن‌ها را از حضور جن‌ها در این دره مطمئن می‌‌کرد.

دره جنی در طبس

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند در این دره شگفت‌انگیز عاشق می‌شوید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ دی ۱۴۰۰ در ۷:۴۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۲ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۷ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۱ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…