فرستادن عکس خود برای نامحرم چه مجازاتی دارد؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
علاوه بر اینکه انتشار تصاویر نامناسب در فضای مجازی بر اساس قانون جرم انگاری شده است، گاهی این سوال نیز مطرح می‌شود که آیا فرستادن عکس خود برای نامحرم هم جرم است؟
مجازات فرستادن عکس برای نامحرم

امروزه با فراگیر شدن استفاده از فضای مجازی توسط قشرهای مختلف جامعه، برخی از جرایمی که سابقا امکان ارتکاب نداشتند، به راحتی از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلفی هم‌چون تلگرام، واتساپ یا اینستاگرام انجام می‌شوند. از جمله این جرایم، می‌توان به جرم انتشار تصاویر نامناسب در فضای مجازی اشاره نمود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات فرستادن عکس برای نامحرم می‌پردازیم.

جرم فرستادن عکس خود برای نامحرم

گاهی تصاویر ارسال شده برای دیگران یا تصاویر منتشر شده در فضای مجازی، تصاویر نامناسب ارزیابی می‌شود. در واقع، این تصویرها شامل تصاویر برهنه و همچنین تصاویری است که ناظر بر اعمال جنسی است. تفاوتی ندارد که تصاویر ارسال شده متعلق به خود فرد باشد یا اینکه متعلق به دیگری باشد.

نحوه انتشار تصاویر نامناسب در فضای مجازی به کیفیت ذکر شده، بر اساس قانون، جرم محسوب می‌شود. لذا اگر ارسال تصویر برای نامحرم یا انتشار تصویر نامناسب در فضای مجازی به‌صورت مستهجن باشد، قانون فرد ارسال‌کننده را مجرم تلقی می‌کند. همچنین اقدام به رسیدگی به جرم انتشار تصاویر نامناسب در فضای مجازی می‌نماید.

گاهی ارسال تصاویر خود برای فرد نامحرم، علاوه‌بر اینکه مصداق جرم انتشار تصاویر نامناسب در فضای مجازی است، می‌تواند مصداقی از جرم رابطه نامشروع نیز باشد. حتی اگر شامل تصاویر مستهجن نیز نباشد. چون ارتباط غیر ضروری میان زن و مردی که رابطه ازدواج ندارند، نوعی ارتباط نامشروع است.

مجازات فرستادن عکس

مجازات جرم فرستادن عکس خود برای نامحرم

” هرکس به وسیله سامانه‌‌‎های رایانه‌‎ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده، محتویات مستهجن را منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد تجارت یا افساد، تولید یا ذخیره یا نگهداری کند، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد ” .

لازم به ذکر است که در برخی موارد انتشار تصاویر برای نامحرم مشمول جرم رابطه نامشروع است و در چنین مواردی، اگر اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی توسط شاکی صورت گرفته باشد، ممکن است که طرفین به مجازات رابطه نامشروع نیز محکوم شوند که مجازات رابطه نامشروع بر اساس قانون مجازات اسلامی عبارت است از شلاق تا ۹۹ ضربه که میزان آن را قاضی با توجه به اوضاع و احوال پرونده مشخص می‌کند.

فرستادن عکس

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب ازدواج سفید، ازدواجی از نوع رابطه نامشروع را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ دی ۱۴۰۰ در ۷:۳۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۱ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۴ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۰ دی ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۰ دی ۱۴۰۰ در ۸:۰۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …