بیماری‌هایی که باعث برهم زدن ازدواج می‌شوند

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از این مواردی که مرد و زن به راحتی و بدون هیچ چون و چرایی می‌‌توانند تقاضای طلاق دهند، ابتلا به برخی بیماری‌ها قبل یا بعد از ازدواج است.
فسخ نکاح به علت بیماری

اگر یکی از دو طرف ازدواج، دچار بعضی عیب‌های مشخص باشد، همسرش می‌تواند به صورت یک‌طرفه و بدون رضایت او، ازدواج را فسخ کند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع فسخ نکاح به علت بیماری می‌پردازیم.

فسخ ازدواج با دیوانه یا مجنون

اگر مرد یا زن دچار جنون یا دیوانگی باشند، طرف مقابل می‌تواند نکاح را فسخ کند. احتمالا کسی شکی ندارد که این حکم قانون‌گذار کاملا عادلانه و منطقی است. تصورش را بکنید که فردی با کسی دیگر ازدواج کند که دچار بیماری‌های روانی جدی و شاید خطرناک است. مسلما با چنین فردی نمی‌توان به راحتی از «طلاق» حرف زد؛ به همین دلیل، قانون‌گذار حق فسخ یک‌جانبه این ازدواج را مطرح کرده است. البته تشخیص اینکه بیماری فرد «جنون» است یا بیماری روحی دیگر، با متخصصانی است که دادگاه معلوم می‌کند.

تفاوت مرد و زن مجنون

درست است که جنون هم برای مرد و هم برای زن، باعث فسخ نکاح است، اما تفاوت‌هایی هم میان این دو وجود دارد. مثلا جنون شوهر، چه قبل از ازدواج و چه بعد از آن ایجاد شود، به زن اجازه فسخ را می‌دهد، اما جنون زن فقط هنگامی موجب حق فسخ برای مرد است که در حال عقد وجود داشته باشد. تازه باید بدانید که مرد یا زن به شرطی دارای حق فسخ به خاطر جنون همسرشان هستند که هنگام عقد، از جنون او آگاهی نداشته باشند.

فسخ نکاح

عیوب ویژه زن و مرد

عیب‌هایی وجود دارند که هر کسی دچارشان باشد،‌ طرف مقابل می‌تواند با استفاده از آن‌ها، ازدواج را فسخ کند. به جز جنون که بین زن و مرد مشترک است، بعضی عیوب مختص مردان و بعضی هم مختص زنان است.

عیوب ویژه مرد منحصر به بیماری‌هایی است که توان برقراری رابطه زناشویی با همسر را از مرد بگیرد. این موارد به‌طور کامل در قانون مدنی آورده شده است. برای اطلاع از مطالبی در مورد قوانین رابطه زناشویی به مطلب  آیا رابطه جنسی نامشروع زندان دارد؟ مراجعه کنید.

بعضی از عیوب ویژه زن هم که حق فسخ را به شوهر می‌دهند، عبارت‌اند از:

  • جذام (خوره)
  • برص (نوعی بیماری پوستی‏ که بر اثر آن لکه‏‌های معمولا بزرگ سفید یا سیاه در بدن پدید می‌‏آید)
  • زمین‌گیری
  • نابینایی هر دو چشم

برهم زدن ازدواج به علت بیماری

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب ازدواج سفید، ازدواجی از نوع رابطه نامشروع را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ دی ۱۴۰۰ در ۷:۴۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۲ دی ۱۴۰۰ در ۹:۲۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۲ دی ۱۴۰۰ در ۷:۵۶ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۲ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…