رپورتاژ آگهی

مراحل سوار شدن به هواپیما

۴
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
اگر برای بار اول قرار است سفر خود را با هواپیما انجام دهید، لازم است تا از مراحل سوار شدن در هواپیما مطلع شوید.
مراحل و مدارک موردنیاز جهت سوار شدن به هواپیما

در ادامه این مطلب به تمام مراحل و مدارک موردنیاز جهت سوار شدن به هواپیما اشاره کرده‌ایم. با مجله دلتا همراه باشید.

نکات پیش از حضور در فرودگاه

پیش از حضور در فرودگاه لازم است تا از برخی نکات مربوط به آن مطلع شوید:

*پیش از حرکت به سمت فرودگاه از به همراه داشتن مدارک مورد نیاز خود مانند ( کارت ملی و پرینت کاغذی بلیط در صورت لزوم پاسپورت) مطمئن شوید.

*توجه داشته باشید میزان بار چمدان‌هایتان با بار مجاز ثبت شده در بلیط هواپیما مشهد اصفهان یکی باشد.

*همچنین لازم است بدانید شماره صندلی شما در فرودگاه و هنگام تحویل بلیط مشخص می‌شود و از پیش تعیین شده نیست.

*حتما مدارک مورد نیاز خود را در کیف دستی کوچک جدا از دیگر وسایل خود نگه دارید تا دسترسی به آن برایتان راحت تر باشد.

*علاوه بر این، کیف کوچکی برای وسایل ضروری خود به همراه داشته باشید زیرا پس از تحویل بار تا رسیدن به مقصد به لوازم خود از جمله چمدان، ساک و .. دسترسی نخواهید داشت.

مراحل و مدارک موردنیاز جهت سوار شدن به هواپیما

چه زمانی در فرودگاه باشیم؟

از دیگر مسائل مهم سوار شدن هواپیما می‌توان به زمان رسیدن در فرودگاه اشاره کرد. زمان تقریبی رسیدن به فرودگاه در سفرهای داخلی و خارجی متفاوت است، در سفرهای خارجی توصیه می‌شود که سه ساعت پیش از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید تا کارها و تشریفات لازم را انجام دهید.

این در حالی است که برای پروازهای داخلی بهتر است تا یک ساعت الی یک ساعت و نیم پیش از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید. با تمام این‌ها این نکته مهم را به خاطر بسپارید که ۲۰ دقیقه پیش از پرواز گیت‌های فرودگاه بسته می‌شود.

ورود به ترمینال صحیح پرواز

در فرودگاه‌های بزرگ برای پروازهای مختلف ترمینال‌های مختلفی وجود دارد، و ترمینال پروازهای داخلی و خارجی متفاوت است. مثلا بر روی بلیط هواپیما کرمان تهران نام فرودگاهی که پرواز از آن صورت می‌گیرد و فرودگاه مقصد یعنی مهرآباد نوشته شده است. در هر پرواز بسته به شرکت هواپیمایی و مقصد تان باید به یک ترمینال خاص مراجعه کنید. یادتان باشد اگر به ترمینال اشتباهی بروید ممکن است فرصت مراجعه به ترمینال صحیح را نداشته باشید و از پرواز جا بمانید.

مراحل و مدارک موردنیاز جهت سوار شدن به هواپیما

عبور از بازرسی در ورودی

در مرحله بعد شما از در ورودی باید همه وسایل خود اعم از چمدان، کیف، کوچک، ساک و … بر روی نقاله در گیت بازرسی ورودی بگذارید تا چک شود. همزمان با بازرسی وسایل، شما نیز بازرسی بدنی می‌شوید. در صورت نبود وسیله و کالای مشکوک چمدان‌ها دوباره به شما تحویل داده می‌شود تا برای طی کردن مراحل بعد وارد فرودگاه شوید.

چک‌این و ارائه کارت پرواز

از طریق مانیتورهای موجود در سالن می‌توانید از باز بودن گیت‌ها مطلع شوید؛ بعد از باز شدن گیت‌های پرواز می‌توانید مراحل سوار شدن به هواپیما را ادامه دهید. لازم است بدانید در سالن فرودگاه گیت‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن متعلق به یکی از شرکت‌ها و ایرلاین‌های هواپیمایی است. از روی تابلوهای موجود در سالن اعلانات می‌توانید شماره گیت خود را پیدا کنید. همچنین برای راهنمایی و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به باجه‌های اطلاعات موجود در سالن فرودگاه رفته و پس از پرسش از متصدی آن مستقیما به سوی گیت مورد نظر بروید.

بعد از پیدا کردن گیت مربوط به بلیط هواپیما و ایرلاین پروازتان باید به متصدی گیت مورد نظر کارت پرواز و کارت ملی خود را ارائه دهید. اغلب ایرلاین‌ها پرینت بلیط را نمی‌خواهند و در سیستم خود مشخصات شما را دارند و پس از بررسی کارت پرواز نام شما برای ورود به هواپیما ثبت نهایی می‌شود.

تحویل بار در مرحله چک این

در این مرحله علاوه بر چک کردن بلیط شما بار خود را نیز تحویل می‌دهید. چمدان‌ها در این مرحله وزن می‌شود. یادتان باشد اگر اضافه بار داشته باشید جریمه می‌شوید و باید مابه التفاوت را به بانک موجود در سالن پرداخت کنید و دوباره به گیت مراجعه کرده و بار خود را تحویل دهید. لازم به ذکر است شما اجازه حمل برخی اشیا و وسایل را در هواپیما ندارید. که در ادامه به آن پرداخته‌ایم:

وسایل ممنوعه در هواپیما

در مسافرت با هواپیما حمل برخی از وسایل در قسمت کابین و بار ممنوع است:

* انواع وسایل آتش زا و سریع الشتعال

* انوع کپسول‌ها و اسپره‌های شیمیایی تحت فشار مانند گازهای اشک آور، دفاع شخصی و بیهوش کننده

* حمل هرگونه سلاح‌های گرم و سرد

* انواع فشنگ جنگی و ورزشی و …

* انواع ابزار، حتی یک پیچ گوشتی ساده، چکش آچار و یا سیم طناب

*  همچنین حشره کش و در بطری باز کن از دیگر وسایل ممنوعه هواپیما هستند.

* به همراه داشتن انواع دارو نیز در برخی پروازها ممنوع است.

* نکته حائز اهمیت در مورد این موضوع این است که برای حمل وسایل آرایشی بهداشتی خود در داخل کابین حتما آن‌ها را در داخل  پکی شفاف و زیپ‌دار قرار دهید.

* همچنین اگر ورزشکار هستید برای به همراه بردن وسایل ورزشی خود مانند چوب اسکی، تیر کمان و.. باید آن‌ها را به قسمت حمل بار تحویل دهید. حمل سلاح‌های اسباب بازی که شباهت زیادی به سلاح‌های واقعی دارند نیز در هواپیما ممنوع است.

مراحل سوار شدن به هواپیما

چک پاسپورت و قبض خروج در سفرهای خارجی

اگر مقصد شما کشوری خارجی است بعد از مرحله چک این و تحویل بار باید برای پرداخت عوارض خروج از کشور اقدام کنید. در این مرحله به باجه‌های بانک مستقر در سالن رفته و عوارض خروج  را پرداخت کنید تا قبض پرداخت عوارض را در دست داشته باشید.

پس از پرداخت عوارض می‌توانید به بخش چک پاسپورت بروید، توجه داشته باشید که دو گیت برای اتباع خارجی در نظر گرفته شده است و مابقی دراختیار شهروندان ایرانی است. در این مرحله ماموران چک پاسپورت، قبض پرداخت عوارض را از شما دریافت می‌کنند و اگر  مشکل خروج از کشور  نداشته باشید مهر خروج را بر پاسپورت شما می‌زنند و شما می‌توانید وارد سالن انتظار بشوید.

انتظار برای سوار شدن در هواپیما

بعد از انجام دادن مراحل فوق، شما وارد سالن انتظار می‌شوید و باید تا زمان پرواز صبر کنید. در این مدت می‌توانید به کافی شاپ‌های فرودگاه بروید و نوشیدنی بخورید یا با گوشی و تبلت خود کار کنید تا زمان بگذرد. بعد از انتظار برای سوار شدن به هواپیما یک مسئول در کنار در ورودی برای وارد شدن به محوطه هواپیما وجود دارد که باید کارت پرواز شما را چک کند، مامور مربوطه کارت پرواز را به دو نیم تقسیم می‌کند و نیم دیگر آن را به شما می‌دهد. شما اکنون می‌توانید وارد هواپیما شوید. همچنین لازم به ذکر است که در پروازهای بین الملل علاوه بر کارت پرواز باید پاسپورت خود را نیز برای بار دوم به مسئول مربوطه نشان بدهید.

وارد هواپیما شوید و صندلی خود را پیدا کنید

در این مرحله بعد از عبور از راهروهای تو در تو  و شاید کمی طولانی به هواپیما می‌رسید. البته در فرودگاه‌های بزرگ اتوبوس‌هایی هستند که شما را تا پای هواپیما برسانند. پس از رسیدن به هواپیما شماره صندلی خود را بر اساس کارت پرواز موجود در دستتان پیدا کنید. اگر برای پیدا کردن صندلی خود دچار مشکل شدید حتما از مهماندار هواپیما بپرسید تا شما را راهنمایی کنند. شما الان می‌توانید وسایل خود را در محفظه بالای سرتان قرار دهید و روی صندلی بنشینید، کمربند ایمنی خود را ببندید و اگر احتمال می‌دهید در دقایق اول پرواز ممکن است دچار سرگیجه شوید نفس عمیق بکشید.

مراحل سوار شدن به هواپیما

نکات مربوط به سوار شدن هواپیما در پروازهای خارجی

در پروازهای بین الملل قوانین پرواز و مراحل پرواز بسیار به پروازهای داخلی شباهت دارد. در این میان برخی تفاوت‌های جزئی وجود دارد که در ادامه به آن پرداخته‌ایم:

*قبل از پرواز مطمئن شوید که در ترمینال پروازهای خارجی هواپیما قرار دارید.

*در صورت داشتن حواله ارزشی حتما به باجه‌های مربوطه بروید تا ارز خود را دریافت کنید.

*یادتان باشد عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید و این کار را حتما قبل از چک پاسپورت انجام دهید تا معطل نشوید.

* برای انجام تشریفات پیش از پروازهای بین الملل، حتما ۳ ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید.

ویزای ترانزیت چیست؟

در پروازهای بین‌الملل غیر مستقیم، مسافر گاها مجبور است تا در کشوری دوم غیر از مقصد خود مدتی برای پرواز خود منتظر بماند. برای این زمان کوتاه انتظار تا پرواز فرد باید ویزای ترانزیت داشته باشد. این ویزا غیر مهاجرتی و کوتاه مدت است و به فرد اجازه می‌دهد تا در مدت زمان کوتاه پس از پیاده شدن از هواپیما اول و تا زمان سوار شدن به هواپیما دوم در فرودگاه ثالث حضور داشته باشد. دریافت ویزای ترانزیت برای پروازهای غیر مستقیم خارجی اجباری است.

سوالات متداول مراحل سوار شدن به هواپیما

آیا در فرودگاه کسی برای راهنمایی مسافران وجود دارد؟

معمولا در سالن هر فرودگاه گیت‌های اطلاعات برای راهنمایی مسافران وجود دارد که شما می‌توانید سوالات خود را درباره پرواز بپرسید و ابهامات موجود را از بین ببرید.

آیا می‌شود چند روز پیش از پرواز بار خود را به فرودگاه تحویل بدهیم؟

تحویل بار در زمان چک این صورت می‌گیرد و انجام این کار چند روز پیش از پرواز ممکن نیست.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۳۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ دی ۱۴۰۰ در ۵:۳۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۹ دی ۱۴۰۰ در ۹:۲۴ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۸ دی ۱۴۰۰ در ۷:۵۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…