ازدواج سفید، ازدواجی از نوع رابطه نامشروع

۱۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
این روزها هستند جوانانی که برای خوش‌گذرانی آن هم با چاشنی رهایی از قید و بند، رو به سمت ازدواج سفید آورده‌اند اما آیا در قانون برای چنین اقدامی مجازاتی در نظر گرفته شده است؟
مجازات ازدواج سفید

در سال‌های اخیر پدیده «ازدواج سفید» به شکلی نمایان‌تر از گذشته در جامعه رواج یافته است. تا جایی که برخی از دختران یا پسران جوان برای این امر به انتشار آگهی روی آورده‌اند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات ازدواج سفید می‌پردازیم.

آیا ازدواج سفید جرم است؟

سوال اینجاست که آیا در این ازدواج زن از حقوق قانونی که در ازدواج رسمی از آن‌ها برخوردار می‌شود بهره می‌برد یا نه؟ به طور کلی آیا این سبک از زندگی زناشویی جرم تلقی می‌شود و مجازاتی در پی دارد؟

ازدواج، توافق دو جنس مخالف برای شروع زندگی مشترک در چارچوب قانون کشوری است. اولین شرط ازدواج کردن رعایت قانون است و ازدواج بدون لحاظ شرایط قانونی و در کشور ما شرعی موجب حلال شدن زوجین نسبت به یکدیگر نخواهد شد.

در کشور ما ازدواج یا می‌تواند ثبت شود یا به‌صورت غیررسمی اما شرعی در قالب عقد موقت صورت گیرد. در صورت تولد طفلی که حاصل از این ازدواج است، باید این رابطه با اثبات زوجیت ثبت شود تا به‌طور رسمی فرزندان ناشی از این ازدواج بتوانند از امکانات لازم استفاده کنند. اگر به مباحث خانواده علاقه دارید مطلب چگونه مردان بدون دلیل، همسران خود را طلاق دهند؟ را مطالعه کنید.

ازدواج سفید نامشروع و در صورت اثبات در حکم «زنا» خواهد بود

در کشور ما پدیده ازدواج سفید از دو بعد می‌تواند مورد ارزیابی قرار گیرد. یک بعد جامعه‌شناسی و بعد دیگر قانونی و شرعی است. از دیدگاه جامعه‌شناسی علت اصلی عدم امکان ازدواج به‌صورت رسمی مشکلات اقتصادی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

از لحاظ قانونی و شرعی هم رابطه‌ای که خارج از شرع و قانون باشد مورد پذیرش نیست چراکه از لحاظ قانونی، ازدواج سفید نامشروع و در صورت اثبات در حکم «زنا» خواهد بود و فرزند حاصل از این رابطه نامشروع تلقی می‌شود و مشکلات و مسائل خاص خود را دارد.

مجازات قانونی ازدواج سفید چیست؟

رابطه نامشروع برای هر طرف مجازات دارد. در صورتی هم که زنا ثابت شود ۹۹ ضربه شلاق به عنوان مجازات قانونی در نظر گرفته می‌شود. همچنین در صورتی‌که یکی از طرفین ازدواج کرده باشد به عنوان زنای مُحصنه مجازات مخصوص خود را دارد.

جرم ازدواج سفید

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب تفاوت رابطه نامشروع و زنا چیست؟ را مطالعه کنید.

۱۱ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۲:۰۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۷ دی ۱۴۰۰ در ۰:۳۲ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۳ دی ۱۴۰۰ در ۰:۲۱ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۱ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۳ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۰ دی ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۸ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۰ دی ۱۴۰۰ در ۹:۰۶ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۹ دی ۱۴۰۰ در ۸:۵۱ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۹ دی ۱۴۰۰ در ۷:۰۸ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۱۹ دی ۱۴۰۰ در ۷:۰۵ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۱۹ دی ۱۴۰۰ در ۵:۴۳ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۱۹ دی ۱۴۰۰ در ۵:۳۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …