آیا مراجعه به فالگیر مجازات دارد؟

۷
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رمالی و فالگیری از جمله جرایمی است که در اکثر مناطق کشور به‌ویژه در شهرهای بزرگ رواج دارد و براساس قانون نیز مجازات سنگینی برای عاملان آن تعیین شده است.
مجازات مراجعه به فالگیر

فالگیری و رمالی معضلی اجتماعی محسوب می‌شود که خانواده‌های زیادی را قربانی می‌کند. همچنین کلاهبرداری فالگیران هزینه‌های هنگفتی را به اشخاص تحمیل می‌کند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات مراجعه به فالگیر می‌پردازیم.

رمالی؛ شکلی از کلاهبرداری فالگیران

رمالی تحت شرایط خاصی در زمره جرم کلاهبرداری جای می‌گیرد. برای اینکه فالگیران ،کلاهبردار تلقی شده و مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند وجود سه شرط لازم است که عبارتند از: متقلبانه بودن وسایلی که از آن‌ها برای اغفال دیگران استفاده می‌شود، اغفال شدن و فریب خوردن قربانی و پرداخت مال یا وجه نقد.

در ماده ۱ قانون تشدید مجازات ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری آماده است:

کلاهبرداری جزو آن دسته از جرایمی ‌است که دادستان هم می‌تواند به عنوان مدعی‌العموم آن را پیگیری ‌کند. بنابراین کلاهبرداری ناشی از رمالی دارای دو نوع شاکی عمومی‌ و خصوصی است.

هر فردی که مورد کلاهبرداری قرار گرفته باشد، می‌تواند برای طرح شکایت به عنوان شاکی خصوصی به مراجع قضایی رجوع کند. اما گاهی ممکن است فرد در کسب مال هیچ حیله و تقلبی را به کار نبرد که دیگر کلاهبرداری محسوب نمی‌شود.

مجازات فالگیری و ولگردی

اگر قاضی عمل رمالی را کلاهبرداری بداند برای رمال مجازات حبس تعزیری از یک تا ۷ سال در نظر می‌گیرد. البته رد مال و جزای نقدی از دیگر مجازات رمالان است.

فالگیران کلاهبردار

آیا فردی که به فالگیران و رمالان مراجعه می‌کند هم مرتکب جرم می‌شود؟

به طور معمول خیر. به نظر می‌رسد در این موارد بیشتر باید در بحث پیشگیری و فرهنگ سازی کار کنیم تا مجازات، افراد جامعه خودشان باید دقت و وسواس زیادی داشته باشند و بدانند که اطلاعاتی که از این دست اشخاص کسب می‌کنند، شاید در بعضی موارد درست و صحیح باشد، ولی پسندیده است بر پایه مشورت با اهل خبره از جمله روانشناسان، وکلا، اقتصاددانان و غیره که دارای تحصیلات دانشگاهی، تجربه و پروانه فعالیت هستند تصمیماتشان را بگیرند.

مراجعه به فالگیر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب مصرف مشروبات الکلی چند ضربه شلاق دارد؟ را مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱ بهمن ۱۴۰۰ در ۷:۴۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ دی ۱۴۰۰ در ۸:۳۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۹ دی ۱۴۰۰ در ۱:۵۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۹ دی ۱۴۰۰ در ۱:۵۷ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۹ دی ۱۴۰۰ در ۹:۲۲ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۸ دی ۱۴۰۰ در ۷:۵۹ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۸ دی ۱۴۰۰ در ۱:۴۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …