نمایندگی در معاملات املاک

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
منشا نمایندگی حقوقی ممکن است یک قرارداد باشد که در این صورت نمایندگی قراردادی نام دارد و یا ممکن است به موجب قانون این نمایندگی اعطا شده باشد که به آن نمایندگی قانونی گویند و اگر نمایندگی به حکم دادگاه باشد نمایندگی قضایی نامیده می‎شود.
نمایندگی حقوقی

نمایندگی حقوقی رابطه‎ای است که در آن شخصی اختیار خواهد داشت که از طرف شخص دیگری ( اصیل) و به نام و به حساب او امور حقوقی و مالی اش را به منظور تامین هدف او انجام دهد.

انواع نمایندگی حقوقی :

نمایندگی حقوقی به سه دسته تقسیم می‎شود که هر کدام ویژگی‎های خاص خود را دارد:

منشا نمایندگی ممکن است یک قرارداد باشد که در این صورت نمایندگی قراردادی نام دارد و یا ممکن است به موجب قانون این نمایندگی اعطا شده باشد که به آن نمایندگی قانونی  و اگر نمایندگی به حکم دادگاه باشد نمایندگی قضایی می‎گویند.

نمایندگی قضایی:

نوعی از نمایندگی است که نماینده ،بر اساس رای دادگاه (مراجع قضایی) تعیین و اعلام می‎شود و اختیار و اراده “اصیل “نقشی در انتخاب نماینده ندارد. از انواع این نمایندگی، می توان به نمایندگی  قیم از صغیر و مجنون و غیر رشید یا نمایندگی امین از اموال غائب مفقود الاثر اشاره کرد.

نمایندگی حقوقی

نمایندگی قانونی:

در این نوع نمایندگی در متن قانون به طور مشخص  نمایندگی نماینده از اصیل پیش بینی شده است. بنابراین اراده هیچ یک از دو طرف تاثیری در آن ندارد. مانند نمایندگی پدر و جد پدری (پدر بزرگ) از فرزند که با ارائه شناسنامه قابل اثبات است. وزرای وزارتخانه ها و روسای سازمان ها نیز از نوع نمایندگان قانونی محسوب می‎شوند.

نمایندگی قراردادی:

نوعی نمایندگی است که در آن شخص به میل خودش به دیگری طی قراردادی نیابت می‎دهد تا امر حقوقی را به نام و به حساب او انجام دهد و نمونه بارز آن نوع نمایندگی عقد وکالت است که وکیل با توافق و اجازه موکل اقداماتی مشخص را برای او انجام می‎دهد.

نمایندگی حقوقی

 

بعد از شناخت انواع نمایندگی حقوقی به تاثیر ضرورت وجود نماینده می‎پردازیم:

ضرورت وجود نماینده :

  1. حضور فیزیکی افراد در زمان و مکان مشخص برای تنظیم قرارداد یا طرح دعوی در مراجع قضایی و امور دیگر، در بسیاری از مواقع محدودیت هایی را برای افراد جامعه ایجاد می‎کرد. مثلا شخصی قصد داشت که قراردادی را با شخصی که در شهر یا حتی کشوری دیگر سکونت داشت منعقد کند و به دلایلی مثل پیری یا مشغله روزمره امکان سفر کردن نداشت. با انتخاب نماینده برای خود و حضورنماینده در زمان تنظیم قرارداد این مساله برطرف می‎شود.
  2. اشخاص حقوقی(مثل شرکت ها و موسسات و…) که دارای اعتبار حقوقی هستند برای اداره امورشان نیازمند اشخاصی هستند که به امور آنها بپردازند و نمایندگی لازمه زندگی اقتصادی آنها است.
  3. افراد از زمان تولد صاحب اموال و دارایی هایی می‎شوند که گاهی استفاده از آن حقوق برایشان طبق قانون مقدور نیست . مانند افراد صغیر یا محجورین. ولی در مواردی دارایی آنها بلا استفاده مانده است و با انتخاب نماینده برای انجام امورشان از طرف دادگاه این موضوع به سادگی قابل حل است.
  4. استفاده از مهارت و تخصص نمایندگان و وکلا مزیت دیگر استفاده از نماینده است. زیرا نوعی کمک وتشریک مساعی افراد به یکدیگر محسوب می‎شود.

در معاملاتی که وکیل به عنوان نماینده از طرف خریدار یا فروشنده عقد را انجام می‎دهد حتما باید اختیار تنظیم مبایعه نامه و یا به طور کلی عبارت ” انواع معاملات” داده شده باشد.

در مطلب بعدی به نکاتی که در تنظیم قرارداد به وسیله نماینده و اختیارات او باید رعایت و به آن توجه شود می‎پردازیم…

برای مطالعه‎ی بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی مجله دلتا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …