مجازات مادری که بدون اجازه از پدر، فرزندان را از خانه ببرد

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تشکیل خانواده و فرزندآوری، نیازمند یادگیری مهارت‌هایی است که هر یک از والدین، باید آن را مد نظر قرار دهند. به نحوی که حتی در صورت بروز اختلافات میان زوجین، آسیبی بر فرزندان حاصل از ازدواج، ایجاد نشود.
خروج فرزند بدون اجازه پدر

بر اساس قانون مدنی، پدر و مادر در قبال فرزندان خود ملزم به رعایت تکالیفی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به حضانت و تربیت فرزندان اشاره نمود. حضانت ناظر بر مراقبت جسمی از فرزندان و تربیت، ناظر بر مراقبت روحی و روانی از آن‌ها است. در حالت عادی که پدر و مادر در یک منزل زندگی می‌کنند، حضانت و تربیت هم به عهده پدر و هم به عهده مادر است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع خروج فرزند بدون اجازه پدر می‌پردازیم.

بردن فرزند از خانه بدون اجازه شوهر امکان دارد؟

پاسخ به این سوال، منفی است. به عبارت دیگر بردن فرزند از منزل، بدون اجازه شوهر به لحاظ شرعی و قانونی موجه نیست. به دلیل اینکه حضانت فرزندان قبل از طلاق، هم حق و هم تکلیف هر دو والدین است. مادر، نمی‌تواند از این موضوع، جلوگیری کند.

حکم مادری که فرزندانش را از خانه بدون اجازه شوهرش ببرد

در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر زن و مرد، هنوز از هم طلاق نگرفته‌اند و زن، اقدام به بردن فرزندان از منزل شوهر نماید، در صورت اثبات موضوع، حکم نشوز یا عدم تمکین، در مورد خود زن، قابل اعمال است.

حکم حقوقی

حکم حقوقی مادری که فرزندانش را بدون اجازه شوهر از منزل ببرد، در ماده ۴۱ قانون حمایت خانواده ذکر شده است. که بر اساس این ماده، هرگاه دادگاه تشخیص بدهد که مسئول حضانت، از انجام تکالیف مقرر در این رابطه امتناع می‌نماید یا اینکه، مانع ملاقات فرزند تحت حضانت با اشخاص ذی حق می‌شود، می‌تواند دو اقدام انجام دهد:

  • نخست: به دلیل عمل نکردن به تکالیف حضانت و محروم نمودن پدر از ملاقات با فرزندانش، اقدام به واگذاری حضانت به شخص دیگر نموده. به نوعی، از مادر سلب حضانت کند. در شرایط دیگری نیز امکان سلب مسئولیت از والدین هست برای مطالعه آن‌ها به مطلب آیا با اثبات رابطه نامشروع حضانت از والدین سلب می‌شود؟ مراجعه کنید.
  • دوم: به دلیل جلوگیری از ملاقات شوهر با فرزندان، فردی به عنوان ناظر تعیین نموده و حدود نظارت وی را نیز مشخص نماید. به نحوی که مصلحت طفل نیز تامین گردد.

خروج فرزند بدون اجازه

حکم کیفری

بر اساس ماده ۴۰ قانون حمایت خانواده، خودداری از استرداد فرزند به شخصی که حضانت را به عهده دارد، ممکن است موجب بازداشت شخص شود. چرا که بر اساس متن این ماده:

« هر کس از اجرای حکم دادگاه در مورد حضانت طفل، خودداری کند یا مانع اجرای آن شود یا از برگردندان طفل امتناع ورزد، حسب تقاضای ذی نفع و به دستور دادگاه صادر کننده رای نخستین، تا زمان اجرای حکم، بازداشت می‌شود »

بر اساس ماده ۵۴ قانون حمایت خانواده، ضمانت اجرای جلوگیری از ملاقات با فرزند بیان شده است که بر اساس آن اگر مادر، حضانت را به عهده داشته باشد اما جلوی ملاقات فرزندان با پدر را بگیرد، حکم کیفری جزای نقدی بر وی قابل اعمال است.

خارج کردن فرزند توسط مادر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب بعد از فوت همسر، زن چه وظایفی دارد؟  را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۸ دی ۱۴۰۰ در ۹:۲۷ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۸ دی ۱۴۰۰ در ۰:۲۰ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۷ دی ۱۴۰۰ در ۸:۴۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …