مصرف مشروبات الکلی چند ضربه شلاق دارد؟

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شرب خمر یا مصرف مشروبات الکلی، علاوه بر این‌که یک جرم حدی است و شرایط و کیفیات این جرم و مجازات مصرف مشروبات الکلی در شرع بیان شده، می‌تواند زمینه وقوع جرایم دیگری را نیز به وجود بیاورد.
مجازات مصرف مشروبات الکلی

شرب خمر به نوشیدن و مصرف مشروبات الکی (بدان لحاظ که سُکرآور هستند) را گویند. سکر حالتی‌ است که در آن عقل انسان زایل شده و قدرت تفکر بسیار ضعیف می‌شود. به موجب ماده (۲۶۴) قانون مجازات شرب خمر، مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق، کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به گونه‌ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند، موجب حد است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات مصرف مشروبات الکلی می‌پردازیم.

راه‌های اثبات جرم شرب خمر

اقرار

معمولا ‌یک بار اقرار، برای جرائم کافی ‌است. اما در مواردی نیز مانند مصرف مشروبات برای اثبات نیاز به دوبار اقرار است.

شهادت

اگر راه اثبات شرب خمر شهادت باشد، فقط با شهادت دو مرد عادل ثابت می‌شود. در شاهدان باید ویژگی‌های بلوغ، عقل، ایمان، عدم وجود دشمنی دنیوی بین شاهد و طرفین دعوا، عدم اشتغال به تکدی‌گری و ولگردی جمع باشد.

علم قاضی

علم قاضی، یکی از دلایل اثبات جرم است که به مورد خاصی اختصاصی ندارد.

نکته: درصورت عدم اقرار و صرفا مثبت بودن تست الکل، مجازات حدی شرب خمر درنظر گرفته نمی‌شود و منوط به مجازات تعزیری خواهد شد.

مجازات مصرف مشروبات

مجازات مصرف مشروبات الکلی یا شرب خمر 

در قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ قسمت حدود مواد ۲۶۴ و ۲۶۵ و ۲۶۶ و نیز در ماده ۷۰۱ و ۷۰۴ از کتاب پنجم ۲۶۶ تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده مصوب ۱۳۷۵ را به مجازات و تنبیه مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی اختصاص داده است.

آنچنان که ماده ۲۶۴ این قانون مصرف مسکر از قبیل خوردن، چه کم و چه زیاد، خالص باشد یا مخلوط به گونه‌ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند موجب حد است.

خوردن آبجو را نیز اگر مستی هم نیاورد موجب حد می‌داند. در ماده ۲۶۵ حد مصرف مسکرات( مشروبات الکلی) را ۸۰ ضربه تازیانه تعیین می‌کند.

به علاوه درصورتی‌که استعمال مشروبات در اماکن و معابر علنی باشد را علاوه بر اجرای حد شرعی شرب خمر فرد خاطی به ۲ تا ۶ ماه حبس تعزیری محکوم خواهد شد.

همچنین تاسیس مکان‌هایی برای مصرف مشروبات الکلی و دعوت مردم به آن مکان ۳ ماه تا ۲ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق یا از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی یا هر دو مجازات را در پی خواهد داشت. اگر هر دو مورد را مرتکب شود به حداکثر مجازات محکوم می‌شود.

مصرف مشروبات الکلی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب فحش ناموسی چه مجازاتی دارد؟ را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ در ۱:۴۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۱ دی ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۵ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۸ دی ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۴ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۶ دی ۱۴۰۰ در ۹:۵۱ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۶ دی ۱۴۰۰ در ۹:۴۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …