بعد از فوت همسر، زن چه وظایفی دارد؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پیوند میان زن و شوهر، مجموعه‌ای از حقوق و تکالیف مشترک را برای آنان تعیین می‌کند. این تکالیف و وظایف مشترک، ریشه در قانون، شرع، عرف و اخلاق اجتماعی دارند.
وظایف زن بعد از فوت همسر

گاهی مرد، زودتر از همسر خود فوت می‌کند و فوت کردن مرد، زن را به لحاظ مادی و معنوی، دچار شرایط به نسبت دشواری می‌نماید. لذا این سوال ممکن است مطرح شود که تکالیف زن بعد از مرگ شوهر چیست؟ و قانون، برای خانم‌هایی که شوهر آنان فوت کرده یا مرده است، چه تکالیف و وظایفی را در نظر گرفته است؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع وظایف زن بعد از فوت همسر می‌پردازیم.

  • وظایف زن بعد از فوت همسر شامل چه مواردی استبه عنوان نمونه زن شوهردار، با داشتن فرزند وظایف و تکالیف بیشتری در خصوص زندگی مشترک خود دارد. به عبارت دیگر، ممکن است که مسئول پرداخت نفقه به فرزندان خود باشد و موظف به حضانت از کودکان شود.
  • همچنین، تمامی خانم‌هایی که همسر خود را از دست می‌دهند، به لحاظ قانونی مکلفند که پس از فوت شوهر، عده نگه دارند. پس از آن، در صورت تمایل با مرد دیگری ازدواج کنند. اما در هر صورت، در طول مدت عده وفات شوهر، زنان حق نفقه خواهند داشت.
  • به علاوه اینکه، ممکن است شوهر فوت شده، در حین فوت اموالی را از خود به جای گذاشته باشد. در این حالت، اصولا زن می‌تواند پس از عمل کردن به وصیت شوهر، از اموال شوهر خود حقوق مالی خود از قبیل نفقه پرداخت نشده، اجرت‌المثل ایام زندگی مشترک و مهریه خود را مطالبه نماید. سپس مابقی آن را به‌صورت سهم‌الارث، میان سایر ورثه تقسیم نمایند. اگر به مباحث ارث علاقه دارید به مطلب تقسیم ارث دختر و پسر مجرد چگونه است؟ مراجعه کنید.

وظایف زن بعد از فوت

حقوق مالی زن بعد از فوت شوهر

  • اجرت‌المثل، حقوق مالی زن حتی بعد از فوت است. چنانچه  زن کارهایی را که شرعا به عهده وی نبوده به دستور شوهر و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت‌المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می‌نماید.
  • اگر متوفی چند همسر دائم داشته باشد حقوق مالی یا مستمری به تساوی بین آنان و سایر وراث قانونی تقسیم می‌شود.
  • حقوق وظـیفه یا مستمری زن دائم و فرزندان و سـایر وراث قانونی کلیه کارکنان شاغل و بازنشـسته قانون استخدام کشوری تقسیم و پرداخت می‌شود.

فوت همسر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب بدون اجازه پدر نمی‌توانید مهریه خود را ببخشید  را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ دی ۱۴۰۰ در ۱۲:۱۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۶ دی ۱۴۰۰ در ۹:۵۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۶ دی ۱۴۰۰ در ۶:۴۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …